Justeringer i bilkøb

Top  Previous  Next

Relationen for køb af biler, fCb, er en dynamisk identitet. Justeringer i bilkøbet foregår derfor som en justering i husholdningernes bilkapital, fKncb. En midlertidig justering i J-leddet, JRbfcbu, i ét år, har ikke permanente effekter. F.eks. vil en opjustering af bilkapitalen i et enkelt år hæve beholdningen af biler i forhold til den ønskede beholdning, hvilket fører til et efterfølgende fald i bilkøbet, der i løbet af 4-5 år neutraliserer J-leddet. Mængden af biler falder herefter tilbage til udgangspunktet, dvs. den ønskede beholdning.

 

Nedenstående eksempel viser en opjustering i bilkapitalen, JRbfcbu, på 1% i 2018 svarer til en stigning på ca. 6,11 % i antallet af købte biler:

 

  READ lang18 ;
  SERIES <2018 2018> jrbfcbu + .01 ;
  SIM <2018 2030> ;

 

På langt sigt forsvinder effekten dog, som ovenfor beskrevet. Hvis man derimod ønsker at justere i alle år, hæves J-leddet med 0.01 første år og 0.01*fejlkorrektionsparameteren i de følgende år.

 

En anden måde at påvirke købet af biler er via kapitalomkostningerne (usercost) for biler, Ucb. Et permanent stød til kapitalomkostninger kan udføres således:

 

  READ lang18 ;
  TIME 2018 2030 ;
  SERIES JRucb = @JRucb - 0.10 ;
  SIM <2018 2030> ;

 

Justeringen i kapitalomkostningerne giver en stigning i bilkøbet på 9,11 % i 2018 og 13,28 % i 2018. Der ses en permanent hævelse af bilkøb og bilbeholdning på ca. 5,6%.