Gå til sidens indhold

Byggeriets køb af varer og tjenester

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 20 minutter på denne indberetning.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder inden for bygge og anlæg byggeriets køb af varer og tjenester. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse den samlede årlige opgørelse af vare- og tjenestekøb fordelt på varer, eksterne tjenester og fagentrepriser. Statistikken, der er baseret på en stikprøveundersøgelse blandt bygge- og anlægsvirksomheder, udgør en del af det materiale, som bruges i forbindelse med udarbejdelsen af nationalregnskabet. Se "Nyt fra Nationalregnskab" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Hvornår er der frist for indberetning?

Fristen for indberetning er 20. september 2024.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette? (oversigt over spørgsmål/kladde)

Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.

Se alle spørgsmål: Byggeriets køb af varer og tjenester (PDF - kladde).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 20 minutter

Læs mere om tidsforbrug.

Hvordan kan I indberette? (vejledning m.m.)

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING øverst på denne side, og indberet med MitID Erhverv

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.

Vejledning

Se vejledningen på indberetningsskemaet.

Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik. 

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 300 virksomheder om en lovpligtig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges virksomheder?

Virksomheder inden for bygge og anlæg er udvalgt efter branche og antal beskæftigede (årsværk). Ca. 25 pct. af stikprøven udskiftes hvert år.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 20 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 20 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 108 timer pr. år.

Byggeriets-koeb-af-varer-og-tjenester-2024-02-21

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra Nationalregnskab"

BNP steg pænt i tredje kvartal

20. december 2024

BNP steg pænt i tredje kvartal

Bruttonationalproduktet (BNP) steg med 0,9 pct. i tredje kvartal 2024, når der korrigeres for prisudvikling og sæsonbevægelser. Kvartalsvæksten er hermed revideret ned med 0,3 procentpoint.

Tabeller i Statistikbanken om 'Nøgletal for nationalregnskabet (BNP)'


Emneside: Nationalregnskab.

Statistikdokumentation: Nationalregnskab.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist