Hugst og skovarealer
Her kan I indberette oplysninger til statistikken
Indberet via virk.dk Virksomheder bruger typisk ca. 15 minutter på denne indberetning. |
Hvad bliver jeres indberetning brugt til?
Her indberetter skovbedrifter deres hugst og arealer med skov. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse udviklingen i skovarealer og opgøre hugsten i Danmark i både mængder og værdi. Statistikken bruges blandt andet af skovbruget, træindustrien, Naturstyrelsen, Fødevareministeriet og EU. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.
Mere om indberetningen:
Fristen for indberetning er 22. maj 2024.
Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.
Se alle spørgsmål: Hugst og skovarealer (PDF - kladde).
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 15 minutter
Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.
Vælg START INDBERETNING øverst på denne side, og indberet med MitID Erhverv.
- Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
- Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
- I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.
Vejledning til indberetning af Hugst og skovarealer (PDF).
Erhvervsfuldmagtsaftale
Med en erhvervsfuldmagtsaftale kan ansvaret for indberetningen overdrages en anden virksomhed, fx en revisor eller administrator.
Find hjælp til erhvervsfuldmagter (indberetning via tredjepart).
Skoven bortforpagtet eller ny ejer?
Vejledning: Hvis skoven er bortforpagtet eller har fået ny ejer (PDF).
Indberetningen er lovpligtig
EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.
Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.
Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik
Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 2.400 virksomheder om en lovpligtig indberetning til denne statistik.
Hvordan udvælges virksomheder?
Alle bedrifter med et skovareal på mindst 50 ha deltager i undersøgelsen, mens der udtages en stikprøve blandt bedrifter med et skovareal på under 50 ha. Der udvælges skovbedrifter i alle Danmarks fem regioner.
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 15 minutter
Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 15 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 631 timer pr. år.
Brug for hjælp?
Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.
Seneste "Nyt fra statistikken"
Hugsten af træ er fortsat på et højt niveau
13. december 2024
Hugsten af træ i de danske skove fastholder det høje niveau, som man har set de seneste år. Sammenlignet med 2022 steg hugsten i 2023 med 2,5 pct. fra et i forvejen højt niveau. Hugsten var i absolutte tal 5,1 mio. m3.