Gå til sidens indhold

Industriens køb af varer og tjenester

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Åbn DST DataDialog

HENT REGNEARK

Læs mere under:
Hvordan kan I indberette?

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 3 timer på denne indberetning.

OBS: Gyldig indberetning foretages ved at udfylde og uploade et standardiseret regneark. Regnearket kan hentes via DST DataDialog ovenfor. Læs mere under: Hvordan kan I indberette?

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter alle virksomheder inden for industri og råstofindvinding med mindst 50 ansatte, eller med en årsomsætning på 100 mio. kr. eller mere, deres køb af råvarer fordelt på varekoder og køb af handelsvarer til videresalg. Herudover indberettes emballagetyper samt køb af tjenester. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse omfang og udviklingen i køb af varer og tjenester i danske industrivirksomheder. Statistikken bruges af brancheorganisationer, private virksomheder og forskere, og den er en væsentlig kilde til udarbejdelse af Nationalregnskabet. Se "Nyt fra Nationalregnskab" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Hvornår er der frist for indberetning?

Fristen for indberetning er 2. september 2024 for regnskabsåret 2023.

Bemærk: Virksomheder med forskudt regnskabsår udfylder for det regnskab, hvor regnskabsafslutningen ligger imellem 1. maj 2023 og 30. april 2024.

Anmod om længere frist.

Hvordan kan I indberette? (vejledning)

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Upload oplysninger i regneark

  • Åbn DST DataDialog.
  • Log på med MitID Erhverv.
  • Åben besked: Industriens køb af varer og tjenester, Indberetningsmateriale.
  • Download det vedhæftede regneark, udfyld det og gem filen på din PC eller tablet.
  • Vælg START INDBERETNING øverst på denne side, og log på med MitID Erhverv.
  • Vælg journalnummer og periode.
  • Opdater og godkend kontaktoplysninger.
  • Vælg fil, og tryk på "Upload".
Uddybende vejledning til upload af standardiseret regneark.
Hvorfor skal I indberette?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 900 virksomheder om en lovpligtig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges virksomheder?

Alle virksomheder inden for industri og råstofindvinding - med mindst 50 ansatte eller med en årsomsætning på 100 mio. kr. eller mere - anmodes om lovpligtig indberetning til undersøgelsen.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 3 timer

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 3 timer på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 2.700 timer pr. år.

Industriens-koeb-af-varer-og-tjenester-2024-02-21

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra Nationalregnskab"

BNP steg pænt i tredje kvartal

20. december 2024

BNP steg pænt i tredje kvartal

Bruttonationalproduktet (BNP) steg med 0,9 pct. i tredje kvartal 2024, når der korrigeres for prisudvikling og sæsonbevægelser. Kvartalsvæksten er hermed revideret ned med 0,3 procentpoint.

Tabeller i Statistikbanken om 'Nøgletal for nationalregnskabet (BNP)'


Emneside: Industriens køb af varer og tjenester.

Statistikdokumentation: Industriens køb af varer og tjenester.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist