Salg af føde- og drikkevarer til foodservice
Her kan I indberette oplysninger til statistikken
Indberet via virk.dk Virksomheder bruger typisk ca. 1,5 timer på denne indberetning. |
Hvad bliver jeres indberetning brugt til?
Her indberetter virksomheder med salg til foodserviceområdet oplysninger om salg af føde- og drikkevarer fordelt på varegrupper – herunder eventuel økologiske varer- og kundegrupper. Dataindsamlingen omfatter grossister, storkøkkener, restauranter, kantiner, caféer mv. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse den samlede omsætning til foodservice og omsætning af økologisk foodservice. Statistikken bruges blandt andet af Miljø- og Fødevareministeriet, Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening samt hotel og restaurationsbranchen. Herudover almen interesserede i udviklingen af forbruget af fødevarer. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.
Mere om indberetningen:
Indberetningsfristen er 3. marts 2025.
Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.
Se alle spørgsmål:
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice (PDF - kladde).
Vejledning til indberetning af Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - (PDF).
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 1,5 time
Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.
Vælg START INDBERETNING øverst på siden, og indberet med MitID Erhverv
- Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
- Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
- I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.
Vejledning til indberetning af Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - (PDF).
Indberetningen er lovpligtig
EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.
Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.
Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik
Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 180 virksomheder om lovpligtig indberetning til denne statistik.
Hvordan udvælges virksomheder?
Undersøgelsen gennemføres primært blandt fødevaregrossister, som kan have salg til foodservice (med eller uden økologiske varer). Der udarbejdes en stikprøve via Erhvervsstatistisk register efter branchegrupper.
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 1,5 timer
Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 1,5 timer på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 219 timer pr. år.
Brug for hjælp?
Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.
Seneste "Nyt fra statistikken"
Vækst i salg af økologiske varer til foodservice
5. juli 2024
Salget af varer til foodservice (storkøkkener o.l.) steg 5 pct. fra 23,4 mia. kr. i 2022 til 24,5 mia. kr. i 2023. Væksten er dermed mindre end forrige års ekstraordinære stigning på 39 pct.
Tabeller i Statistikbanken om 'Handel med økologiske fødevarer'
Emneside: Salg af føde- og drikkevarer til foodservice.
Statistikdokumentation: Salg af føde- og drikkevarer til foodservice.