Gå til sidens indhold

Udenrigs­handel med tjenester - månedlig

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

 (English)

Indberet via IDEP

Start indberetning

Læs om tidsforbrug her:
Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Fra 2025 findes Kosovo som landekode. Det betyder, at alt tjenestehandel til og fra Kosovo skal indberettes på XK.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder deres import og eksport af tjenesteydelser med andre lande. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse omfang og udvikling af Danmarks samhandel (import og eksport) med tjenestydelser med andre lande. Statistikken bruges af økonomer, politiske beslutningstagere og virksomheder, der arbejder med udenrigshandel. Statistikken bruges endvidere som en vigtig informationskilde til betalingsbalancen og nationalregnskabet. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Hvornår er der frist for indberetning?
Periode Frist
Januar 2024 14. februar
Februar 2024 14. marts
Marts 2024 16. april
April 2024 15. maj
Maj 2024 14. juni
Juni 2024 15. juli
Juli 2024 14. august
August 2024 13. september
September 2024 14. oktober
Oktober 2024 14. november
November 2024 13. december
December 2024 15. januar 2025

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette? (oversigt over spørgsmål/kladde)

Her indberettes udenrigshandel med tjenester og poster til betalingsbalancen, som vi ikke har andre kilder til. Sidstnævnte omfatter blandt andet varehandel med udlandet, hvor varerne ikke kommer fysisk til Danmark.

Læs mere om:Udenrigshandel med tjenester - (PDF).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 30-120 minutter

Læs mere om tidsforbrug.

Hvordan kan I indberette? (vejledning m.m.)

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Indberetning til Udenrigshandel med tjenester foretages online via programmet IDEP.

Start indberetning

I har fire valgmuligheder:

  1. UHT Excel line - hvis I skal indberette én periode for én virksomhed.
  2. UHT Multi Excel - I har her mulighed for at uploade en fil, der dækker flere CVR-/SE-numre, perioder og/eller varestrømme.
  3. Manuel indtastning i online-formular.
  4. Nulindberetning - hvis I ikke har haft udenrigshandel med tjenester i perioden.

OBS: Kun de originale standard regneark fra Danmarks Statistik kan udfyldes og uploades. Der kan ikke ændres i regnearkenes struktur og format.

Hent regneark (UHT-fileksempler) og se vejledning til IDEP.

1) Udfyld og upload standard regneark "UHT Excel line" i IDEP

UHT Excel Line-fileksempel - (Excel).

  1. Udfyld regnearket ovenfor, og gem det på din PC.
  2. Klik på START INDBERETNING øverst på denne side.
  3. Log på med MitID Erhverv.
  4. Klik på [+] Dan en indberetning.
  5. Vælg indberetning: Udenrigshandel med tjenester.
  6. Vælg indberetningstype: Dataimport fra fil.
  7. Vælg: Statistisk periode.
  8. Klik på Fortsæt.
  9. Vælg importformat: UHT Excel Line.
  10. Klik på Gennemse, og find filen på din PC eller tablet - dernæst Upload.
  11. Klik på Fortsæt.
  12. Er data korrekt, klik Kan godkendes i kolonnen "Status".
  13. Klik på Gå til indberetningslisten.
  14. Klik på Godkend og fortsæt og Send indberetning.

2) Udfyld og upload standard regneark "UHT Multi Excel" i IDEP

UHT Multi Excel-fileksempel - månedlig (Excel).

  1. Udfyld regnearket ovenfor, og gem det på din PC.
  2. Klik på START INDBERETNING øverst på denne side.
  3. Log på med MitID Erhverv.
  4. Klik på [+] Dan en indberetning.
  5. Klik på Multi import.
  6. Vælg importformat: UHT Multi Excel.
  7. Klik på Gennemse... og find det udfyldte regneark på din PC eller tablet - dernæst Upload.
  8. Vælg eventuelt arknavn: Vælg ark med data i.
  9. Klik på Fortsæt.
  10. Er data korrekt, klik Kan godkendes i kolonnen "Status".
  11. Klik på Gå til indberetningslisten.
  12. Klik på Godkend og fortsæt og Send indberetning.

3) Indtast oplysninger manuelt i IDEP

  1. Klik på START INDBERETNING øverst på denne side.
  2. Log på med MitID Erhverv.
  3. Klik [+] Dan en indberetning.
  4. Vælg indberetning: Udenrigshandel med tjenester.
  5. Vælg indberetningstype: Manuel indtastning.
  6. Vælg: Statistisk periode.
  7. Klik på Fortsæt.
  8. Klik Opret, og indtast oplysninger for hver enkelt tjenestekode.
  9. Vælg: GEM - og tilføj flere, GEM - og se gemte poster eller RYD - og se gemte poster.
  10. Afslut ved at klikke på Send indberetningen.

4) Nulindberetning for perioden

  1. Klik på START INDBERETNING øverst på denne side.
  2. Log på med MitID Erhverv.
  3. Klik [+] Dan en indberetning.
  4. Vælg indberetning: Udenrigshandel med tjenester.
  5. Vælg indberetningstype: Nul udenrigshandel med tjenester i perioden.
  6. Vælg: Statistisk periode.
  7. Klik på Fortsæt.
  8. Afslut ved at klikke på Send indberetningen.

Find mere vejledning til Udenrigshandel med tjenester - månedlig og IDEP nedenfor.

Vejledninger m.m.

Vejledning til indberetning og tjenestekoder 2024 - (PDF)
.

Se vejledninger og skabeloner til indberetning via IDEP.

Vejledning til IDEP, filformater, dataimport m.m.

Indberetning til Udenrigshandel med tjenester foretages online via programmet IDEP. Du kan vælge at indtaste data manuelt i online-formularen eller importere data via en Excel-fil.

Har du MitID erhverv, kan du straks benytte IDEP til indberetning.

Bemærk, at indberetning via IDEP skal ske i HELE KRONER.

Start IDEP

Dataimport “UHT Excel line” via IDEP

Virksomheder, der handler med mange forskellige lande og tjenestetyper (eller ønsker at udtrække oplysningerne fra deres regnskabssystem) kan benytte muligheden for at importere en Excel-fil. Hent vejledning og fileksempler nedenfor:

IDEP-vejledninger

Dataimport-vejledninger

UHT-fileksempler

Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 300 virksomheder om lovpligtig, månedlig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges virksomheder?

Virksomhederne med den største forventede udenrigshandel med tjenester skal indberette månedligt. Virksomheder i stikprøven med mindre udenrigshandel med tjenester indberetter kvartalsvist.

Supplerende oplysninger

Kriterier for udvalg og opdatering af stikprøve 2024 (PDF).

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 30-120 minutter

Virksomheder bruger typisk ca. 30-120 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.

Udenrigshandel-med-tjenester-13-03-2024

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra statistikken"

Medicinalvarer trak eksporten op i oktober

9. december 2024

Medicinalvarer trak eksporten op i oktober

I oktober steg den samlede eksport af varer og tjenester med 7,0 pct. til 187,6 mia. kr. Det er især eksporten af medicinalvarer, der trækker eksporten op. Den samlede import steg med 0,4 pct. til 144,8 mia. kr.

Tabeller i Statistikbanken om 'Betalingsbalancens løbende poster'


Emneside: Udenrigshandel med tjenester.

Statistikdokumentation: Udenrigshandel med tjenester. 

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist