Gå til sidens indhold

Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Danmarks Statistiks fejlpolitik

Formålet med Danmarks Statistiks fejlpolitik er: 
1) At skabe åbenhed om fejl i statistikken og sikre, at vores brugere bliver in-formeret, når der opstår fejl.
2) At forebygge fremtidige fejl ved systematisk at registrere og behandle fejl.

Danmarks Statistiks fejlpolitik omfatter alle eksternt rettede kanaler og formidlingsplatforme og gælder for følgende udgivelser:
Nyt, tabeller, Emnesider, Publikationer, Bag tallene, Analyser, Pressemeddelelser og opslag på sociale medier.

Kriterier for fejl

I forbindelse med at der opstår fejl i en statistik, vurderer Danmarks Statistik altid aktualiteten i fejlen, og det undersøges om hovedkonklusionerne er berørte.
Vi undersøger, hvilke produkter der er berørt, og kontakter de brugere, der har benyttet produktet.

Fejl i data eller fejl i tekst, der giver anledning til misforståelser, bliver betragtet som fejl.

Principper for fejlretning

Danmarks Statistik sikrer, at en fejl bliver rettet og beskrevet, der hvor den opstår.

Nyt

  • Der rettes i den seneste udgivelse.
  • Fejlen bliver altid beskrevet.
  • Det rettede indsættes med rødt.
  • Der anføres altid en dato for, hvornår fejlen er rettet.
  • Hvis du abonnerer på vores Nyhedsbrev, vil du modtage en mail, der beskriver fejlen.

Statistikbanktabeller

  • Ved fejl kan Statistikbanktabeller midlertidigt lukkes.
  • Alle fejlbehæftede perioder rettes.
  • Fejlen beskrives i tabellens fodnote.
  • Der sendes en mail med orientering om fejl til de brugere, der har en brugerprofil i Statistikbanken.

Emneside

  • Når data er rettet i Statistikbanken, vil den berørte emneside også blive opdateret.

Publikationer

  • Der rettes kun i den digitale udgave.
  • Der rettes kun i den seneste udgave.
  • Fejlen bliver altid beskrevet.
  • Det rettede indsættes med rødt.
  • Der anføres altid en dato for, hvornår fejlen er rettet.
  • Hvis du abonnerer på vores Nyhedsbrev, vil du modtage en mail, der beskriver fejlen.

Analyser

  • Der rettes kun i den seneste udgivelse.
  • Fejlen bliver altid beskrevet.
  • Det rettede indsættes med rødt.
  • Der anføres altid en dato for, hvornår fejlen er rettet.
  • Hvis du abonnerer på vores Nyhedsbrev, vil du modtage en mail, der beskriver fejlen.

Bag tallene

  • Der rettes kun i den seneste udgivelse.
    Fejlen bliver altid beskrevet.
    Det rettede indsættes med rødt.
    Der anføres altid en dato for, hvornår fejlen er rettet.
    Hvis du abonnerer på vores Nyhedsbrev, vil du modtage en mail, der beskriver fejlen.

Pressemeddelelser

  • Hvis der er fejl i en pressemeddelelse, vil der altid blive udsendt en ny meddelelse. Det vil fremgå af den nye pressemeddelelse, at der er tale om en korrektion. Den rettede version sendes ud via Ritzau.

Facebook, Twitter og LinkedIn

  • Opslag på Facebook, Twitter og LinkedIn bliver ikke slettet.
  • Der rettes i teksten i opslaget (Facebook og LinkedIn).
  • I starten af opslaget eller tråden, vil det fremgå, at den er rettet, og år-sagen til rettelsen vil blive beskrevet (Facebook og LinkedIn).
  • Hvis det er en omfangsrig fejl, vil der blive udgivet et nyt tweet (Twitter)

Ansvarlig for siden

Danmarks Statistik