Gå til sidens indhold

Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Gennemsnits­danskeren

Gennemsnitsdanskeren går til læge, speciallæge eller tandlæge lidt mere end ti gange om året, kører typisk i Volkswagen og holder ferie i Spanien.

Gennemsnitsdanskeren_2020_DK

Gennemsnitstallene opdateres løbende og viser så vidt muligt de nyeste tal på de enkelte områder. Det betyder, at årstallene varierer, og du kan se, hvilken periode et konkret tal viser ved at klikke på linket i den relevante tekst under grafikken.

Ham og hende

  • Anne og Peter er de mest almindelige fornavne, mens Nielsen er det mest almindelige efternavn.
    De mest almindelige fulde navne er Henrik Nielsen og Kirsten Nielsen.
  • Gennemsnitsalderen er 41,8 år - kvinder er 42,7 år, mens mænd er 41,0 år.
  • 50,2 pct. af befolkningen er kvinder.
  • Mænd bliver i gennemsnit 79,3 år, mens kvinder bliver 83,2 år.

Indkomst og løn

  • Den gennemsnitlige lønmodtager i Danmark tjener 43.487 kr. om måneden før skat. Beløbet er bl.a. inklusiv pension og er opgjort efter den såkaldte standardberegnede timefortjeneste omregnet til fuldtidsmånedsløn.  
  • Den gennemsnitlige dansker har en indkomst på i alt 326.048 kr. om året før skat. Ud over løn indeholder indkomst også bl.a. afkast af formuer, indkomst fra selvstændig virksomhed og indkomstoverførsler.
  • Et gennemsnitligt par med to børn har en årlig indkomst før skat på i alt 984.453 kr. før skat.

Parforhold

Familieliv

Fritid

  • "Ternet Ninja" var den mest sete film i 2019 med 607.000 solgte biografbilletter.
  • Der blev solgt 12,8 mio. biografbilletter, hvilket svarer til at alle danskere i gennemsnit går i biografen lidt mere end 2 gange om året.
  • Når danskere tager på ferie med mindst fire overnatninger, er det oftest til Spanien. 15 pct. af alle lange ferierejser i 2019 gik til Spanien.
  • De fleste voksne er til stede på de sociale medier. Fire ud af fem danskere mellem 16 og 74 år har en profil på et socialt medie.
  • Flertallet af både kvinder og mænd hører musik (streamer) via internettet. Det gælder stort set alle 16-39-årige og lidt flere mænd end kvinder, men i alt 70 pct. af befolkningen.
  • Indtil COVID-19-nedlukningen i marts 2020 var billetter til teatre, biografer og koncerter de mest populære varer ved køb på internettet. Pandemien har mindsket salget af nogle varetyper, men fx boostet online-salg af fastfood og færdigmad fra restauranter, som hver anden nu har købt. 

Bolig

Sundhed

Energi og Transport

Kontakt

Margrethe Pihl Bisgaard