Detailsalget steg i november
Detailomsætningsindeks november 2025
Det samlede detailsalg steg 1,5 pct. fra oktober til november, når der korrigeres for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Der var fremgang i alle tre varegrupper, idet salget af beklædning mv., andre forbrugsvarer og fødevarer og andre dagligvarer steg hhv. 2,7 pct., 1,6 pct. og 1,1 pct. I denne offentliggørelse er der fokus på de traditionelle julegavebrancher, hvor omsætningen i november i år ikke har udgjort en lige stå stor andel af omsætningen i januar-november som i de seneste år.
November står stærkere end tidligere - men ikke så stærkt som sidste år
November er en stor handelsmåned, hvor kampagner og gode tilbud sætter gang i julehandlen. Sammenlignet med gennemsnittet i årene 2010-2019 har omsætningen i november de seneste år udgjort en større andel af årets omsætning i mange af de traditionelle julegavebrancher.
Samlet set var novembers andel af omsætningen i januar-november dog lavere i 2025 end i de seneste år. Novembers andel af omsætningen i januar-november udgjorde 10,2 pct. i 2024 og er i 2025 faldet til 9,4 pct.
Den faldende tendens i 2025 gør sig særligt gældende for branchen detailhandel med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik, vaser, lysestager mv., hvor andelen er faldet fra 18,6 pct. i 2024 til 17,2 pct. i 2025. Det næststørste fald ses i branchen detailhandel med bøger, aviser og papirvarer, som er faldet fra 12,9 i 2024 til 11,9 i 2025. I en anden traditionel julegavebranche, detailhandel med spil og legetøj samt musik- og videooptagelser, er andelen faldet fra 17 pct. i 2024 til 16 pct. i 2025.
Revisioner siden seneste offentliggørelse
I seneste offentliggørelse steg det sæsonkorrigerede detailomsætningsindeks med 0,9 pct. mellem september og oktober. Stigningen opjusteres til 1,0 pct. i denne offentliggørelse. Udviklingen fra august til september revideres fra 0,0 pct. til en stigning på 0,2 pct.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2025 |
|
2025 |
||||||
|
Jun. |
Jul. |
Aug. |
Sep. |
Okt.* |
Nov.* |
|
Jun. |
Sep. |
|
indeks, 2021 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
97,3 |
97,9 |
98,3 |
98,5 |
99,5 |
100,9 |
|
97,8 |
99,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
90,3 |
90,2 |
91,1 |
90,5 |
91,1 |
92,1 |
|
90,5 |
91,2 |
Beklædning mv. |
98,9 |
101,2 |
103,2 |
102,4 |
101,8 |
104,6 |
|
101,1 |
102,9 |
Andre forbrugsvarer |
103,2 |
104,2 |
103,9 |
104,9 |
106,5 |
108,1 |
|
103,7 |
106,5 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||
Detailhandel i alt |
-0,7 |
0,6 |
0,4 |
0,2 |
1,01 |
1,5 |
|
0,5 |
1,8 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,9 |
-0,1 |
1,0 |
-0,7 |
0,70 |
1,1 |
|
-0,6 |
0,8 |
Beklædning mv. |
-4,4 |
2,3 |
2,0 |
-0,8 |
-0,57 |
2,7 |
|
0,3 |
1,8 |
Andre forbrugsvarer |
-0,1 |
1,0 |
-0,2 |
1,0 |
1,46 |
1,6 |
|
1,4 |
2,7 |
Anm.: *Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2024 |
2025 |
|
2024 |
2025 |
||||
|
Sep. |
Okt. |
Nov. |
Sep. |
Okt.* |
Nov.* |
|
Sep. |
Sep. |
|
indeks, 2021 = 100 |
||||||||
Detailhandel i alt |
90,2 |
93,4 |
104,4 |
93,3 |
98,0 |
109,3 |
|
96,0 |
100,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
87,8 |
89,5 |
92,2 |
86,1 |
90,5 |
91,9 |
|
89,8 |
89,5 |
Beklædning mv. |
94,1 |
102,0 |
115,5 |
98,3 |
103,6 |
120,5 |
|
103,9 |
107,5 |
Andre forbrugsvarer |
91,8 |
95,6 |
113,6 |
98,8 |
103,9 |
122,9 |
|
100,3 |
108,5 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||
Detailhandel i alt |
0,7 |
2,6 |
3,2 |
3,3 |
4,9 |
4,7 |
|
2,2 |
4,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-1,8 |
-0,8 |
1,7 |
-1,9 |
1,0 |
-0,3 |
|
-0,3 |
-0,4 |
Beklædning mv. |
1,3 |
2,5 |
5,0 |
4,4 |
1,5 |
4,4 |
|
3,0 |
3,5 |
Andre forbrugsvarer |
2,8 |
5,6 |
4,0 |
7,6 |
8,6 |
8,2 |
|
4,1 |
8,1 |
Anm.: *Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
19. december 2025 - Nr. 369
Hent som PDF
Næste udgivelse: 27. januar 2026
Kontakt
- Nina Thøgersen, tlf. 21 20 32 67
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 43,4 pct., beklædning mv. 6,8 pct., andre forbrugsvarer 49,8 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.