Privatlivs- & Cookiepolitik

Vi bruger cookies for at give dig som bruger den bedst mulige oplevelse på dst.dk. Ved at fortsætte på siden accepterer du vores brug af cookies.

OK

Læs mere om vores Privatlivs- & Cookiepolitik her

Nyt og meddelelser

Nyt fra Forsknings­service

Forskningsservice udarbejder et "Nyt fra Forskningsservice" af relevans for forskere og øvrige brugere af forskerordningen og Danmarks Statistiks data. Nyt fra Forskningsservice udkommer en gang i kvartalet eller efter behov. Klik på det relevante link nedenfor for at hente nyt.

Meddelelser

Coronavirus forventes kun at få mindre konsekvenser for leveringer fra Danmarks Statistiks Forskningsservice 

På grund af situationen med Coronavirus er alle offentligt ansatte blevet bedt om at arbejde hjemme, foreløbigt til udgangen af marts. 

Vores arbejde med at levere data til projekter under Danmarks Statistiks Forskerordning, Ministerieordning og Lovmodel forsætter stort set uændret, men der vil kunne forekomme forlængede leveringstider grundet situationen. Vi behandler jeres henvendelser i den rækkefølge de bliver modtaget, og håber på jeres forståelse for dette.

Kommende opdateringer af grunddatabanken forsætter ligeledes kun med mindre ændringer. Datoerne for registrenes opdateringer kan følges på Forskningsservices hjemmeside. 

Der lukkes for direkte telefoniske henvendelser fra og med fredag den 12. marts, men der vil forsat være gode muligheder for at kontakte os på mail. E-mails kan således sendes til nedenstående adresser.

Af tekniske årsager kan vi de næste to uger desværre ikke give adgang til helt nye brugere, som ikke tidligere har brugt Danmarks Statistiks mikrodataordninger. Der er ingen ændringer for de brugere, der allerede har adgang til vores ordninger.

Vi vil løbende holde jer underrettet om situationen og opfordrer til forståelse og samarbejde. Vi henstiller samtidig til, at I ikke foretager unødige henvendelser til os om data eller om jeres bestillinger.

Følgende e-mail adresser kan kontaktes
 
IT-SUPPORT • E-mail servicedesk@dst.dk
Vedr. log-on, servere, IT-problemer mv. 

ADMINISTRATION • E-mail les@dst.dk
Vedr. bruger- og tilknytningsaftaler, adgangsoprettelser, password mv.

PROJEKTSERVICE • E-mail forskningsservice@dst.dk 
Vedr. data, leverancer, dokumentation mv. 

Hvis du kender det kundeteam dit projekt hører til, kan du skrive direkte til kundeteamets postkasse:

MINISTERIEORDNING
Ministerieteamet • E-mail ministerieordning@dst.dk 

FORSKERORDNING
Sundhedskundeteamet • E-mail FSEsundhedskundeteam@dst.dk 
Almenkundeteamet • E-mail FSEalmenkundeteam@dst.dk 
Privatkundeteamet • E-mail FSEprivatkundeteam@dst.dk 

Du kan også skrive direkte til din kontaktperson i Forskningsservice, hvis du har en sådan. 

Med venlig hilsen
Forskningsservice

RAMMEAFTALE MED DANISH E-INFRASTRUCTURE COOPERATION (DeiC)

Danmarks Statistik har i 2020 indgået en rammeaftale med Danish e-infrastructure Cooperation (DeiC) om drift af Danmarks Statistiks Forskningsservice. Hovedpunkterne i aftalen kan læses her:

Rammeaftale

PRISÆNDRINGER I DANMARKS STATISTIKS FORSKNINGSSERVICE

For at sikre den fremtidige balance mellem indtægter og udgifter i 2020 stiger timeprisen i Forskningsservice pr. 1. januar 2020. Tilbud og kontrakter indgået før den 1. januar afregnes efter gammel timepris.

Timeprisen pr 1. januar 2020

For private autoriserede institutioner hæves timeprisen i Forskningsservice fra kr. 1.749 til kr. 2.102 ex. moms.
For offentligt autoriserede institutioner hæves timeprisen i Forskningsservice fra kr. 1.150 til kr. 1.607 ex. moms.

Den højere timepris for private skyldes at rammeaftalen med Danish e-infrastructure Cooperation (DeiC) alene giver tilskud til projekter hos offentlige brugere.

Timeprisen indeholder udover lønomkostninger til vores serviceopgaver også udgifter til vores forskningsservere og diverse programmel samt overhead til udvikling af Forskningsservice, som skal gøre hverdagen lettere for kunderne og sikre en fortsat høj datasikkerhed. For eksempel arbejder vi i disse år intensivt på at udvikle et online bestillingssystem, der vil gøre det både bedre og lettere for kunderne at bestille data under vores Forskerordning. 

Standardiserede priser

For at sikre så ensartede priser på sammenlignelige produkter som muligt, arbejdes der endvidere på at standardisere priserne på udtræk af data til konkrete projekter. Det betyder, at kendte priskomponenter som fx oprettelse af projekter, videreformidling af projekter til godkendelse i Sundhedsdatastyrelsen, overførsler af eksterne data, dannelse af populationer og udtræk af data, nu beregnes mere ensartet i Forskningsservice. Udover standardisering er formålet med dette også at sikre at alle omkostninger i forbindelse med en opgave bliver dækket. Det betyder også at nogle brugere vil kunne opleve at de fremover skal betale for service, som de tidligere har opfattet som gratis.

Diskleje

Den adfærdsregulerende diskleje for projekter, der bruger mere end 5 Gigabyte (GB) lagerplads på forskermaskinerne, vil forsat være kr. 15 ex. moms pr. 5 Gigabyte (GB) lagerplads pr kvartal. Institutioner, der udelukkende benytter egne hostede maskiner på Danmarks Statistik, bliver ikke opkrævet diskleje. 

Spørgsmål til de nye priser kan rettes til Chefkonsulent Jørn K. Petersen.

Med venlig hilsen
Forskningsservice

Ansvarlig for siden

Forskningsservice