Faldende godsmængder i containerne
Skibsfart (kvt.) 3. kvt. 2015
I tredje kvartal blev der håndteret 21 mio. ton gods fra fragtskibe og færger i danske havne, hvilket er uændret i forhold til andet kvartal. Gods i containere faldt 7 pct. i kvartalet og påvirkede således aktiviteten negativt. Det samlede antal håndterede containere var 123.000, hvilket er et fald på 2 pct.
Stigning i godshåndtering i forhold til sidste år
I 2015 indgår nye havne med en væsentlig godsomsætning i statistikken, og det derfor ikke er retvisende at sammenligne de samlede opgørelser af 2014 og 2015. Omsætningen på de nye havne påvirker næsten udelukkende udenrigsfart med mineralske olieprodukter. Når tallene renses for ændringer i de havne, der indgår i statistikken fra 2014 til 2015, har der været en stigning på 2 pct. fra tredje kvartal sidste år til tredje kvartal i år.
Mere gods på færger i udenrigsfart
Færgerne, som sejler med en fjerdedel af alt gods, tog 2 pct. mere gods med i tredje kvartal end samme kvartal sidste år. Udenrigsfærgerne, som fragter 92 pct. af færgegodset, steg 3 pct., mens indenrigsfærgerne havde en tilbagegang på 6 pct.
Flere færgepassagerer fra Tyskland
Der var sammenlagt 12 mio. passagerer med passagerskibe og færger i danske havne i tredje kvartal, hvilket er en stigning på 2 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Det var trafikken på udenrigsruterne, som trak stigningen med en vækst på 3 pct. Passagertallet på indenrigsruterne var uændret i forhold til sidste år. Alle udenrigsruterne bortset fra øvrige ruter havde stigning i tredje kvartal - den største stigning havde ruterne til Tyskland med en stigning på 6 pct. Det store fald på 49 pct. i de øvrige ruter skyldes især lukningen af ruten mellem Esbjerg og Harwich.
Godsomsætning på større danske havne
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
- 3. kvt. 2015 |
|
1.000 ton |
pct. |
||||
Gods i alt |
19247 |
19300 |
21550 |
21251 |
21040 |
9,3 |
Fragtskibe |
14746 |
14835 |
16913 |
16415 |
16457 |
11,6 |
Udenrigs |
11021 |
11537 |
13376 |
12842 |
13123 |
19,1 |
Indenrigs |
3725 |
3299 |
3536 |
3573 |
3334 |
-10,5 |
Færger |
4502 |
4464 |
4637 |
4836 |
4583 |
1,8 |
Udenrigs |
4126 |
4159 |
4342 |
4501 |
4232 |
2,6 |
Indenrigs |
376 |
305 |
295 |
335 |
352 |
-6,4 |
Godsart |
|
|
|
|
|
|
Råolie |
2095 |
2013 |
1884 |
1994 |
2243 |
7,1 |
Mineralske olieprodukter |
3185 |
3216 |
5473 |
5421 |
5371 |
68,6 |
Flydende bulk1 i øvrigt |
403 |
524 |
464 |
429 |
418 |
3,7 |
Kul |
1609 |
1576 |
1520 |
1187 |
1169 |
-27,3 |
Sten, sand og grus |
1565 |
1411 |
1193 |
1724 |
1842 |
17,7 |
Fast bulk1 i øvrigt |
2797 |
3103 |
3057 |
2790 |
2625 |
-6,1 |
Containeriseret gods |
1545 |
1358 |
1432 |
1344 |
1441 |
-6,7 |
Færgegods og andet ro-ro-gods |
5141 |
5027 |
5202 |
5395 |
5157 |
0,3 |
Stykgods i øvrigt |
907 |
1071 |
1325 |
966 |
774 |
-14,7 |
|
1.000 enheder |
|
||||
Containere i alt |
125 |
114 |
118 |
112 |
123 |
-1,6 |
Containere, TEU |
199 |
184 |
194 |
180 |
196 |
-1,5 |
Anm.: Bemærk, at sammenligning mellem 2014 og 2015 skal gøres med forsigtighed, idet der indgår nye havne med en væsentlig godsomsætning i 2015, som ikke indgik i de større havne i 2014. |
1 Bulkvarer er upakkede varer i løsvægt, der kan pumpes eller skovles, fx kemikalier, cement eller korn. |
Passager- og færgefart på danske havne
|
2014 |
2015 |
Ændring |
|||
|
3. kvt. |
4. kvt. |
1. kvt. |
2. kvt. |
3. kvt. |
- 3. kvt. 2015 |
|
1.000 passagerer |
pct. |
||||
Passagerer i alt |
11676 |
6133 |
5059 |
8530 |
11941 |
2,3 |
Udenrigsruter |
8182 |
4222 |
3584 |
5937 |
8443 |
3,2 |
Sverige |
3765 |
1998 |
1701 |
2836 |
3843 |
2,1 |
Heraf over Øresund |
2636 |
1550 |
1326 |
2052 |
2697 |
2,3 |
Norge |
1453 |
643 |
614 |
969 |
1511 |
4,0 |
Tyskland |
2877 |
1577 |
1266 |
2111 |
3041 |
5,7 |
Øvrige ruter |
89 |
6 |
4 |
22 |
45 |
-49,4 |
Indenrigsruter |
3494 |
1911 |
1475 |
2593 |
3498 |
0,1 |
Nyt fra Danmarks Statistik
18. december 2015 - Nr. 621
Hent som PDF
Næste udgivelse: 16. marts 2016
Kontakt
- Heidi Sørensen, tlf. 24 79 86 81
Kilder og metode
Oplysningerne er ikke sæsonkorrigerede.