Gå til sidens indhold

Pigerne rocker mere og mere på musikskolerne

Musikskoler 2016/2017

Andelen af piger, der spiller de traditionelle rockinstrumenter el-guitar, el-bas og trommer/slagtøj på musikskolerne er stigende. Den største stigning er sket for el-bas, hvor andelen af piger er steget fra 15 pct. i 2012/2013 til 24 pct. i 2016/2017. I samme periode er andelen af piger, der spiller el-guitar steget fra 9 til 15 pct. For slagtøj er andelen af piger kun steget svagt fra 11 til 13 pct. Der er dog fortsat tale om små andele sammenlignet med de meget pigedominerede fag som tværfløjte og sang, hvor pigerne udgør hhv. 91 og 83 pct. af eleverne. For alle instrument- og sangelever er pigernes andel 56 pct., og denne har været svagt stigende de seneste par år. Klaver, som med 14.500 elever ud af 49.400 instrument- og sangelever, er musikskolernes mest populære instrument. Her udgør pigerne 72 pct. af eleverne.

Pigernes andel af musikskoleelever for traditionelle rockinstrumenter

Uændret top-10 for de mest populære fag

Rækkefølgen af de ti mest populære instrumentfag i denne sæson er præcis den samme som i sæsonen 2015/2016. De ti fag omfatter tilsammen 90 pct. af musikskolernes instrument- og sangundervisning.

De ti mest populære instrumentfag på musikskolerne. Sæson 2016/2017

Ti mest populære
instrumentfag
 

Placering i
sæson
2015/2016

Elever

 

 

Andel
drenge
 

Andel
piger
 

 

 

antal

 

pct.

I alt

 

49400

 

44

56

Klaver

1

14500

 

28

72

Akustisk guitar

2

9000

 

58

42

Slagtøj

3

5400

 

87

13

Sang

4

4500

 

17

83

Violin

5

3700

 

26

74

El-guitar

6

1700

 

85

15

Saxofon

7

1400

 

59

41

Tværfløjte

8

1300

 

9

91

El-bas

9

1100

 

76

24

Trompet/kornet

10

1100

 

58

42

Over 100.000 elever

Foruden sang- og instrumentundervisningen udbyder musikskolerne også forskellige sammenspilshold (25.800 tilmeldinger), forskolehold (20.500 tilmeldinger), øvrige musikfag (4.700 tilmeldinger) og øvrige kunstneriske fag (5.300 tilmeldinger). I alt omfatter statistikken 105.800 aktivitetselever for sæsonen 2016/2017. Det er et svagt fald på 0,5 pct. i forhold til den foregående sæson.

Musikundervisningen er ikke en døgnflue

I sæsonen 2016/2017 havde 52 pct. af tværfløjteeleverne på musikskolerne modtaget undervisning i mindst to år før sæsonstart. 36 pct. af tværfløjtenisterne var nybegyndere, mens 11 pct. havde modtaget undervisning i tværfløjte et enkelt år før sæsonstart. Blandt de ti mest populære instrumenter på musikskolerne er eleverne inden for sang de mindst vedholdende; kun 39 pct. af disse elever har modtaget undervisning i deres instrument igennem mindst to år, og 47 pct. er nye i faget. Den generelle fordeling blandt alle instrumenter var i sæsonen 2016/2017, at 41 pct. var nye elever, 14 pct. havde et enkelt års erfaring inden sæsonstart, og 45 pct. havde to år eller mere bag sig på deres instrument.

Andel af nye og fortsætterelever for de ti mest populære instrumenter

Andre musikskoleaktiviteter

Statistikken afspejler primært elever indskrevet på musikskolernes sang- og instrumentundervisning samt samspils- og forskolehold. Skolerne udbyder også en række udadvendte informations- og motivationsaktiviteter i fx kulturhuse og på folkebiblioteker. Disse aktiviteter er kun i nogen grad dækket af statistikken. For at forbedre beskrivelsen af disse aktiviteter, er der derfor igangsat et udviklingsarbejde med deltagelse af fx musikskolernes og undervisernes organisationer.

Nyt fra Danmarks Statistik

7. februar 2018 - Nr. 39

Hent som PDF
Næste udgivelse: 6. februar 2019

Kontakt

Kilder og metode

Statistikken er baseret på spørgeskemaer og indberetninger af administrative data fra landets knap 100 musikskoler, der er kommunale eller modtager kommunalt tilskud. Data for musikskolernes tilskud og udgifter til fx lønninger er indsamlet af Slots- og Kulturstyrelsen. Eleverne er opgjort som såkaldte aktivitetselever, dvs. at det er det samlede antal tilmeldinger til undervisningen, der opgøres uden hensyn til, om det sker som ene- eller holdundervisning.
Statistikken afspejler primært elever indskrevet på musikskolernes sang- og instrumentundervisning samt samspils- og forskolehold. Musikskolerne underviser også i institutioner og skoler samt udbyder en række udadvendte informations- og motivationsaktiviteter i fx kulturhuse og på folkebiblioteker. Disse aktiviteter er kun i begrænset omfang dækket af statistikken. For at forbedre beskrivelsen af disse aktiviteter, er der derfor igangsat et udviklingsarbejde med deltagelse af musikskolernes organisationer.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation