Gå til sidens indhold

Stigning i økologisk detailsalg

Detailomsætningen af økologiske fødevarer 2024

Detailsalget af økologiske føde- og drikkevarer i 2024 steg 3 pct. og endte på 16,0 mia. kr. Målt i mængder er der tale om en stigning på 2 pct. De økologiske varers andel af det samlede salg af fødevarer i kr. estimeres til 11,6 pct. i 2024 - et lille fald fra 11,8 pct. i 2023.

Detailomsætningen af økologiske fødevarerKilde: www.statistikbanken.dk/oeko3

Stigning i salg af frugt og grønt

Salget af grøntsager steg 7 pct. til 4,2 mia. kr. fra 2023 til 2024, men mængden steg kun 4 pct. Medvirkende til udviklingen var bl.a. et stigende salg af gulerødder på 17 pct. og kartofler på 15 pct., som overvejende skyldes stigende priser, da mængden af gulerødder kun steg 3 pct. og kartofler 1 pct. Salget af tomater faldt 3 pct. i værdi og 6 pct. i mængde. Salget af frugt steg 6 pct. i værdi og 4 pct. i mængde. Bl.a. andet steg frisk bær og stenfrugt 10 pct. i værdi og 2 pct. i mængde.

Salget af kød faldt 1 pct. i værdi og 2 pct. i mængde. Dog steg salget af kyllingekød 9 pct. i værdi og svinekød 5 pct. Juice, frugtsaft o.l. steg 11 pct. i værdi men kun 1 pct. i mængde, da prisen steg i gennemsnit. Salget af vin, spiritus, øl o.l. var omtrent uændret. Sukker, syltetøj, chokolade, slik, is o.l. steg 8 pct. i værdi, men faldt 4 pct. i mængde.

I gennemsnit steg priserne på de økologiske varer 1 pct. fra 2023 til 2024 (også uden alkoholiske drikke). Det er mindre end prisindekset på føde- og ikke-alkoholiske drikkevarer, som steg 4 pct. i samme periode - se Fald i inflationen i januar (Nyt fra Danmarks Statistik 2025:28).

Frugt og grønt er den største økologiske varegruppe

Frugt og grønt var fortsat den største varegruppe med en omsætning på 6,1 mia. kr. i 2024, svarende til 38 pct. af omsætningen for alle økologiske varer. Grøntsager udgjorde to tredjedele af frugt- og grøntomsætningen og frugt den sidste tredjedel. Bananer tegner sig alene for 523 mio. kr., og er den mest solgte vare inden for frugt og grønt. Det svarer til 3 pct. af det samlede detailsalg af økologiske varer.

Den næststørste varegruppe var mælk og ost med et salg på 3,4 mia. kr. eller 21 pct. (inkl. plantedrikke for 209 mio. kr.). Der blev endvidere solgt økologiske æg for 788 mio. kr. Produktionen af økologiske æg udgjorde 30 pct. af alle æg i 2024 - se www.statistikbanken.dk/ani81.

Salget af økologisk kød udgjorde 921 mio. kr. i 2024, svarende til 6 pct. af det samlede salg. Heraf udgjorde okse- og kalvekød 299 mio. kr. fulgt af svinekød med 154 mio. kr. og kyllingekød med 110 mio. kr. Kødpålæg udgjorde samlet 211 mio. kr. og andre forarbejdede kødprodukter udgjorde 133 mio. kr. Resten - 14 mio. kr. udgøres af andet kød, fx indmad.

Der blev solgt andre drikkevarer end mælk for i alt 1,1 mia. kr. Heraf udgjorde juice, frugtsaft o.l. 50 pct., og alkoholiske drikke udgjorde også 50 pct.

Detailomsætningen af økologiske fødevarer, fordelt på varegrupper. 2024Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko3

Stigende areal i Danmark med økologiske grøntsager

Det samlede økologiske areal i Danmark faldt 3 pct. fra 2023 til 2024. Det gjaldt dog ikke økologiske gartneriafgrøder, hvor arealet steg 6 pct. efter et fald de foregående to år. Gartneriafgrøder vedrører primært frugt og grøntsager. Den økologiske andel af det samlede areal med gartneriafgrøder steg fra 30 pct. i 2023 til 32 pct. i 2024.

Andel økologisk areal af samlet areal med gartneriafgrøder i DanmarkKilde: www.statistikbanken.dk/oeko11 og afg5

Detailomsætningen af økologiske fødevarer

 

2022

2023

2024

2022

2023

2024

 

tons

1.000kr.

Omsætning i alt, økologi

544083

524478

533554

15546580

15482591

15960592

Ris, brød, pasta, mel, gryn, kager

54554

51737

48814

1563601

1543464

1431242

Kød, pålæg, indmad

8837

7668

7533

1073758

927616

921262

Fisk, skaldyr (opdræt)

371

253

250

90668

67826

63227

Mælk og ost1

179537

186122

190665

3146679

3341820

3422878

Æg

18723

16314

17186

781012

754823

787636

Fedtstoffer, madolier2

7272

6155

5810

575283

543903

549621

Frugt3

87387

71530

74617

1995344

1832923

1950295

Grøntsager3

123822

123660

128302

3714617

3899124

4152794

Sukker, syltetøj, chokolade, slik, is o.l.

8917

8477

8157

560694

575278

622974

Krydderier, suppeterninger o.l.4

9177

8537

8381

580847

532737

528859

Kaffe, te, kakao o.l.

3467

3392

3317

417213

430841

443167

Juice, frugtsaft o.l.

28377

27592

27892

469342

490541

542546

Vin, spiritus, øl o.l.

13642

13040

12630

577522

541695

544092

Anm.: Omsætning i kr. er inkl. moms og målt i løbende priser.
1Inklusive plantedrikke og tofu.
2Inklusive smør.
3Inklusive konserves.
4Diverse kolonialvarer, herunder babymad, dressinger, krydderier og supper.
Kilde: www.statistikbanken.dk/oeko3

Nyt fra Danmarks Statistik

22. april 2025 - Nr. 112

Hent som PDF
Næste udgivelse: 7. maj 2026

Kontakt

Kilder og metode

Statistikken er baseret på indberetninger fra de store supermarkedskæder samt de største grossisters salg til øvrige butikskæder, købmænd og kiosker (omregnet til detailsalg). Gård- og stalddørssalg og salg fra specialbutikker (fx grønthandlere) er ikke omfattet. Omsætningen er inkl. moms. 
Undersøgelsen er gennemført med finansieringsbidrag fra Miljø- og Fødevareministeriet.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation