Indberetning via IDEP
Via indberetningssystemet IDEP kan man både indtaste oplysninger manuelt og uploade filer med data fra virksomhedens interne systemer.
Find information om de specifikke statistikker, der anvender IDEP, via links nedenfor, eller start indberetning med MitID Erhverv her: Start IDEP
Bemærk, at EU-salg uden moms (DK VIES) p.t. ikke kan indberettes til Skattestyrelsen via IDEP. Indberet EU-salg uden moms via Skattestyrelsens hjemmeside. Indberetning via IDEP skal ske i HELE KRONER.
Følgende statistikker kan indberettes via IDEP:
- Fravær
- Intrastat
- Industriens salg af varer
- Lønstatistik
- Udenrigshandel med tjenester - måned
- Udenrigshandel med tjenester - kvartal
- Udenrigshandel med økologiske varer.
Vejledning
I denne vejledning kan du læse om, hvordan du importerer data fra en fil i IDEP. Vejledningen beskriver også, hvordan du tjekker, om filen indeholder fejl, der blokerer for indsendelse af data. Vejledningen beskriver desuden, hvordan du tjekker, om importen resulterer i advarsler, som ikke blokerer for indsendelse, men kan indikere, at data muligvis indeholder afvigelser fra det forventede.
Bemærk: Du skal have MitID Erhverv for at indberette via IDEP. Læs mere om MitID Erhverv her: www.dst.dk/mitid.
- Importér data fra fil (for én periode og ét CVR-/SE-nummer).
- Multi import: Importér data fra fil (for flere perioder og/eller CVR-/SE-numre).
1. Importér data fra fil (for én periode og ét CVR-/SE-nummer)
Gå til Indberetning til statistik, og vælg statistik. Klik på START INDBERETNING, og log på med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomhed kan også indberette med deres private MitID til erhvervsindberetning. |
|
Klik på [+] Dan en indberetning på startsiden af IDEP. |
|
1. Vælg indberetning: Vælg den statistik, du vil indberette for. 2. Vælg indberetningstype: Vælg 'Dataimport fra fil'. 3. Vælg periode: Vælg den periode, du vil indberette for. Bemærk: På Lønstatistikken vælger du periode på den efterfølgende side. Klik på Fortsæt. |
|
Herefter komme du til en side, hvor du skal vælge, hvilket importformat (dvs. hvilken type fil), du vil bruge. Derefter skal du finde filen på din computer og uploade den. 1. Vælg hvilket importformat, du vil bruge. Dette afhænger af, hvilken type fil, du vil bruge til at indberette med. 2. Vælg Gennemse... for at vælge filen, du vil uploade. 3. Vælg Upload og derefter Fortsæt for at importere filen. |
|
Lønstatistikken Fraværsstatistikken |
|
Nu importeres filen til IDEP. 1. Er data korrekte, vil der stå Kan godkendes i kolonnen Status.
2. Hvis der står Advarsel i kolonnen Status, betyder det, at data afviger fra det forventede og derfor bør tjekkes. Indberetning kan stadig indsendes, hvis indholdet er korrekt. 3. Hvis der står Fejl i kolonnen Status, betyder det, at der enten mangler obligatoriske data eller at data ikke passer med det forventede (fx bogstaver i et tal-felt). Indberetningen kan ikke indsendes, før fejlene er rettet. Læs mere om fejl, og hvordan du retter disse i vejledningen Fejl i data ved filimport. Klik på knappen Se alle indberetninger for at vende tilbage til listen over indberetninger og indsende indberetningen. |
|
På listen over indberetninger kan du nu trykke Send for at fortsætte til resumé af indberetningen før endelig indberetning. Ved indberetning til Industriens salg af varer skal du trykke på Fortsæt, hvorefter du kommer til en oversigt over Samlet omsætning. Derefter kan du indsende indberetningen. |
|
I resuméet af indberetningen kan du tjekke, at der indberettes for den korrekte periode, samlet værdi, mv. Hvis alt ser fint ud, klik da på Send indberetningen. |
|
Bemærk: Danmarks Statistik har først modtaget din indberetning, når der er markeret med et flueben i kolonnen Indberetning sendt på listen over indberetninger. Kvittering på indberetning sendes til den e-mailadresse, der er tilknyttet dit MitID/MitID Erhverv. |
|
2. Multi import: Importér data fra fil (for flere perioder og/eller CVR-/SE-numre)
Gå til Indberetning til statistik, og vælg statistik. Klik på START INDBERETNING, og log på med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomhed kan også indberette med deres private MitID til erhvervsindberetning. |
|
Klik på [+] Dan en indberetning på startsiden af IDEP. |
|
1. Vælg indberetning: Klik på knappen Multi import.
|
|
Du kommer nu til en side, hvor du skal vælge hvilket importformat (dvs. hvilken type fil), du vil bruge. Herefter finder du filen på din computer og uploader den. 1. Vælg hvilket importformat, du vil bruge. Dette afhænger af, hvilken statistik du skal indberette for og hvilken type fil, du vil bruge til at indberette med. |
|
|
|
|
|
Nu importeres filen til IDEP. 1. Er data korrekt, vil der stå Kan godkendes i kolonnen Status.
2. Hvis der står Advarsel i kolonnen Status, betyder det, at data afviger fra det forventede og derfor bør tjekkes. Indberetning kan stadig indsendes, hvis indholdet er korrekt. 3. Hvis der står Fejl i kolonnen Status, betyder det, at der enten mangler obligatoriske data eller at data ikke passer med det forventede (fx bogstaver i et tal-felt). Indberetningen kan ikke indsendes, før fejlene er rettet. Læs mere om fejl, og hvordan du retter disse i vejledningen Fejl i data ved filimport. Klik på knappen Se alle indberetninger for at vende tilbage til listen over indberetninger og indsende indberetningen. |
|
På listen over indberetninger kan du nu trykke Send for at fortsætte til resumé af indberetningen før endelig indberetning. |
|
I resuméet af indberetningen kan du tjekke, at der indberettes for den korrekte periode, samlet værdi, mv. Hvis alt ser fint ud, klik da på Send indberetningen. |
|
Bemærk: Danmarks Statistik har først modtaget din indberetning, når der er markeret med et flueben i kolonnen Indberetning sendt på listen over indberetninger. Kvittering på indberetning sendes til den e-mailadresse, der er tilknyttet dit MitID/MitID Erhverv. |
|
I denne vejledning kan du læse om, hvordan du finder og retter fejl ved data-import fra fil i IDEP. Fejl varierer fra statistik til statistik, men fremgangsmåden for at håndtere fejl er den samme på tværs af statistikker.
Sådan finder og retter du fejl i data ved data-import fra fil
Gå til Indberetning til statistik, og vælg statistik. Klik START INDBERETNING, og log på med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomhed kan også indberette med deres private MitID til erhvervsindberetning. |
|
Første gang I logger ind, skal stamdata indtastes. Alle gule felter skal udfyldes ud for den rette Indberetningstype (navn på statistik). Felterne kan være forudfyldt med oplysninger fra Danmarks Statistik. Disse oplysninger kan rettes, eller der kan tilføjes nye. OBS: Firmanavn kan ikke ændres. Afslut ved at klikke på Gem. |
|
Klik på [+] Dan en indberetning på startsiden af IDEP. |
|
Vælg den statistik og periode, du ønsker at indberette for, og vælg Dataimport fra fil. Klik derefter på Fortsæt. | |
Når filen er importeret, kommer du til siden Baggrundsjob. Her kan man se, om filen kan godkendes, eller om der er advarsler eller fejl. I dette tilfælde har indberetningen en fejl under Status. Klik på Fejl for at få et overblik over, hvilke fejl der er fundet i filen. |
|
Du kommer nu til Vis importlog. Klik på + tegnet for at folde oversigten over fejl ud. |
|
På den enkelte post vil felter med fejl være markeret med rød eller orange. Hvis feltet er gult skal det udfyldes. Ret oplysninger, der er forkerte og/eller tilføj oplysninger, der mangler. |
|
Klik nu på GODKEND OG FORTSÆT eller FORTSÆT > Samlet omsætning (kun for Industriens salg af varer). |
|
Danmarks Statistik har først modtaget din indberetning, når der er markeret med flueben i kolonnen Indberetning sendt på listen over indberetninger. |
Her kan du læse om, hvornår og hvordan man laver en nul-indberetning i IDEP.
Intrastat Import / Eksport:
Nul-indberetning vælges, hvis virksomheden ikke har haft varehandel med andre partnerlande i den valgte periode.
Udenrigshandel med tjenester:
Nul-indberetning vælges, hvis virksomheden ikke har haft tjenestehandel med andre partnerlande i den valgte periode.
Industriens salg af varer:
Nul-indberetning vælges, hvis virksomheden ikke har solgt varer eller tjenester i kvartalet. Anvendes normalt kun under ekstraordinære forhold (fx af firmaer under udvikling eller afvikling).
Fravær:
Nul-indberetning vælges, hvis der intet fravær har været i perioden.
Bemærk: Nul-indberetninger foretages altid på tro og love.
Sådan foretager du en nul-indberetning
Gå til Indberetning til statistik, og vælg den statistik, du skal indberette til. Klik på START INDBERETNING, og log på med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhvervsindberetning. |
|
Første gang du logger ind, skal du indtaste kontaktoplysninger. Alle gule felter (kontaktperson og e-mailadresse) skal udfyldes ud for hver statistik. Felterne kan være forudfyldt med oplysninger fra Danmarks Statistik. Disse oplysninger kan rettes, eller der kan tilføjes nye. OBS: Firmanavn kan ikke ændres. Afslut ved at klikke på Gem. |
|
Vælg den statistik, du vil foretage en nul-indberetning til. Der kan foretages nul-indberetning på tro og love til følgende statistikker:
|
|
Når du har valgt statistik, kan du vælge nul-indberetning under Vælg indberetningstype:
|
|
Vælg periode (Statistisk periode) for din nul-indberetning.
Klik på Fortsæt. |
|
HUSK at afslutte og indsende din nul-indberetning ved at klikke på Send indberetningen. OBS: Tekster og trin i nul-indberetningen kan variere lidt afhængig af, hvilken statistik du indberetter til. |
|
Bemærk: Danmarks Statistik har først modtaget din indberetning, når der er markeret med flueben i kolonnen Indberetning sendt på listen over indberetninger. |
I denne vejledning kan du læse om, hvordan du kan oprette adgang til tredjepart i IDEP, og hvordan tredjepart kan indberette på vegne af en anden virksomhed.
Vær opmærksom på, at tredjepart også benævnes "oplysningsgiver" i IDEP.
Det er vigtigt, at både den oplysningspligtige (den indberetningspligtige virksomhed) og oplysningsgiveren (den som skal foretage indberetningen) har MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhvervsindberetning. Læs mere om MitID Erhverv.
For at oprette en tredjepart på Lønstatistikken og Fraværsstatistikken skal du desuden først have en særlig Virk-rettighed. Vær opmærksom på, at tredjeparten OGSÅ skal have den særlige Virk-rettighed for at kunne indberette. Læs om, hvordan man får Virk-rettighederne her: Få særlige Virk-rettigheder til at indberette til Danmarks Statistik.
Nedenfor kan du finde vejledning til følgende:
- Hvis du vil give tredjepart adgang til at indberette på jeres vegne.
- Hvis du skal indberette på vegne af anden virksomhed.
Hvis du vil give tredjepart adgang til at indberette på jeres vegne
Gå til Indberetning til statistik, og vælg statistik. Klik: START INDBERETNING, og log på med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhvervsindberetning.
|
|
Første gang du logger ind, skal stamdata indtastes. Alle gule felter skal udfyldes ud for den rette Indberetningstype (navn på statistik). Felterne kan være forudfyldt med oplysninger fra Danmarks Statistik. Disse oplysninger kan rettes, eller der kan tilføjes nye. OBS: Firmanavn kan ikke ændres. Afslut ved at klikke på: Gem. |
|
Markér Indstillinger i den blå menulinje øverst i skærmbilledet. Vælg Oplysningsgivere. |
|
Klik på Ny oplysningsgiver. | |
Indtast oplysningsgivers CVR-nummer i søgefeltet, og klik på Søg CVR-nr. for at fremsøge virksomheden. | |
Klik på Tilføj. | |
Markér de statistikker, som du ønsker, oplysningsgiver skal indberette på jeres vegne. Udfyld kontaktoplysninger, og afslut ved at klikke på Gem. Herefter vil oplysningsgiver have adgang til at indberette på jeres vegne. OBS: Lønstatistikken og Fraværsstatistikken kræver begge særlige Virk-rettigheder hos både den pligtige virksomhed og oplysningsgiveren. Uden disse rettigheder er det ikke muligt at oprette oplysningsgiver eller indberette for disse to statistikker. Læs om, hvordan du får Virk-rettigheder. |
Hvis du skal indberette på vegne af anden virksomhed
Gå til Indberetning via IDEP, og klik på: START IDEP. Log på med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhvervsindberetning. |
|
Første gang, du logger ind, skal du indtaste jeres kontaktoplysninger ved aktive statistikker og klikke på Gem. OBS: Firmanavn kan ikke ændres. Klik på Luk, hvis der ikke er felter at udfylde. Herefter kommer du til startsiden. |
|
Vælg Indstillinger/Vælg aktivt CVR-nr. i menulinjen øverst i skærmbilledet. |
|
I venstre side af billedet kan du se de CVR-numre, du har adgang til. Klik på det CVR-nummer, som du ønsker at foretage indberetning for. Du vil nu komme til startsiden og kan starte indberetningen. OBS: Lønstatistikken og Fraværsstatistikken kræver begge særlige Virk-rettigheder hos både den pligtige virksomhed og oplysningsgiveren. Uden disse rettigheder er det ikke muligt at oprette oplysningsgiver eller indberette for disse to statistikker. Læs om, hvordan du får Virk-rettigheder. |
|
Bemærk: Du kan altid se, hvilket CVR-nummer der er aktivt ved at kigge i øverste, højre hjørne til venstre for Log ud-knappen |
Her kan du læse, hvordan du opretter en liste med varekoder, du ofte anvender. Dermed slipper du for at indtaste eller søge koder frem, hver gang du indberetter.
Hvis du skal indberette til Intrastat, kan du gemme en vareskabelon med flere oplysninger, som fx varemodtagers momsnummer, transaktionsart, vare- og landekode, mv. Se vejledningen "INDSÆT LINK TIL VARESKABELON-VEJLEDNINGEN!!!!”.
Du finder følgende emner i vejledningen:
Opret egne varekoder
I menuen på startsiden vælger du Funktioner og dernæst Egne varekoder. | |
Vælg Rediger og dernæst Opret i menulinjen. Du kan også trykke F4 for at oprette egen varekode. |
|
1. Udfyld feltet Egne varekoder med ønsket navn. Feltet kan være forudfyldt. I så fald kan du ændre navnet eller beholde det. 2. Udfyld feltet Varekode med den ønskede ottecifrede varekode. 3. Når du begynder at udfylde feltet Varekode, vil der fremkomme en liste med forslag til varekoder til højre i skærmbilledet. Klik på den ønskede varekode i listen for at tilføje til Egne varekoder. 4. Det er også muligt at søge efter varekoden ved hjælp af søgeord ved at klikke på kikkertikonet. Feltet Varebeskrivelse vil som udgangspunkt indeholde den officielle beskrivelse af varekoden, men det er muligt at slette beskrivelsen og tilføje sin egen. |
|
Når der er indtastet en kode, vil der til højre for feltet Varekode vises, hvilken supplerende enhed der skal benyttes. I viste eksempel er supplerende enhed ”1000 stk.” til koden for rugeæg. Klik på Gem for at gemme varekoden. |
|
Varekoden findes nu på listen over Egne varekoder. For at tilføje ny varekode klikker du igen på Opret eller F4. Klik på varekodens navn i kolonnen Egne varekoder, hvis du ønsker at redigere koden. Markér i den lille boks til venstre for varekodens navn, og vælg Slet, hvis du ønsker at slette koden. |
Gem varekode fra vareposten
Du kan også gemme egne varekoder, når du står i en varepost. Når du har indtastet varekoden, klikker du på Gem som egen varekode. |
|
Udfyld feltet Egne varekoder med ønsket navn. Feltet Varebeskrivelse vil som udgangspunkt indeholde den officielle beskrivelse af varekoden, men det er muligt at slette beskrivelsen og tilføje sin egen. Klik på Gem og gå tilbage til posten for at gemme varekoden og vende tilbage til din indberetning. |
|
Varekoden vil nu være gemt under det navn, du har indtastet. |
Anvend egne varekoder
Når du har åbnet en varepost, finder du den ønskede varekode ved at skrive navnet eller benytte rullemenuen ved feltet Egne varekoder. |
Brug for hjælp?
Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.