Regnskabsstatistik
Her kan I indberette oplysninger til statistikken
(English)Vælg indberetningsmåde nedenfor:
- Blå knap: Digital indtastningsløsning (eventuel upload af bilag for virksomheder med under 50 årsværk).
- Grøn knap: Upload af XBRL-fil i DST's taksonomi.
Virksomheder med forskudt regnskabsår udfylder for det regnskab, hvor regnskabsafslutningen ligger imellem 1. maj 2024 og 30. april 2025. Læs mere under: Hvornår er der frist for indberetning?
Indberet via virk.dk Virksomheder bruger typisk ca. 1 time på denne indberetning. |
Upload XBRL-fil i DST's taksonomi Læs mere under: |
Hvad bliver jeres indberetning brugt til?
Her indberetter virksomheder i private byerhverv detaljerede regnskabsoplysninger om resultat, balance, investeringer m.m. De detaljerede oplysninger kan ikke hentes fra Skattestyrelsen eller Erhvervsstyrelsen. Jeres oplysninger er nødvendige for at kunne udarbejde årlig regnskabsstatistik, der belyser den økonomiske situation og udvikling i erhvervslivet.
Statistikken bruges som grundlag for økonomiske analyser i Danmark og EU, og den bidrager til, at erhvervspolitiske initiativer, reguleringer, støtteordninger m.m. kan besluttes og evalueres på et faktuelt grundlag. Oplysningerne anvendes også i Nationalregnskabet. Se "Nyt fra Regnskabsstatistik for private byerhverv" nederst på siden.
Mere om indberetningen:
Gruppe 0 | Gruppe 1 | Gruppe 2 | Gruppe 3 | Gruppe 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Regnskabsafslutning: | 1. maj til 30. sep. 2024 |
1. okt. til 31. dec. 2023 |
31. dec. 2023 | 1. jan. til 30. april 2024 |
31. dec. 2023 |
Indberetningsfrist: | 1. apr. 2025 | 1. juli 2024 | 1. juli 2024 | 11. okt. 2024 | 1. juli 2024 |
Anmod om længere frist for: Gruppe 0, Gruppe 1, Gruppe 2, Gruppe 3, Gruppe 5.
Indberetningen skal altid indeholde:
- Resultatopgørelsens punkt 1 til 19 såsom nettoomsætning, vareforbrug, husleje, underentrepriser, leje/leasing. Disse oplysninger findes enten i den interne årsrapport med specifikationer eller i den skattemæssige årsopgørelse.
- Balanceposterne som kan hentes fra årsrapporten.
- Investeringer, der kan findes i årsrapporten eller den interne årsrapport med specifikationer eller den skattemæssige årsopgørelse. Vedrørende investeringsafgangen og hvordan den beregnes, se vejledning i den digitale indtastningsløsning.
Hvis jeres firma er et moderselskab, skal I kun sende oplysninger om moderselskabet, ikke hele koncernen.
Virksomheder med forskudt regnskabsår udfylder for det regnskab, hvor regnskabsafslutningen ligger imellem 1. maj 2022 og 30. april 2023. Læs mere under: Hvornår er der frist for indberetning?.
Oversigt over undersøgelsens spørgsmål
Nedenfor kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen – som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
Bemærk: I den digitale indtastningsløsning kan udvalgte poster være forudfyldt med oplysninger fra virksomhedens årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Fra 2025 vil poster, der kan være forudfyldt, være markeret i kladden.
Se alle spørgsmål: Regnskabsstatistik 2023 (PDF - kladde).
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 1 time
- Hvilke indberetningsløsninger kan I bruge?
- Hvordan forbereder man sin indberetning?
- Kan flere medarbejdere bidrage til en indberetning?
- Kan man se tidligere indsendte indberetninger?
- Kan man udfylde sider i indberetningen i selvvalgt rækkefølge?
- Bliver data fra årsrapport til Erhvervsstyrelsen genbrugt?
- Kan en revisor eller anden tredjepart indberette via fuldmagt?.
Hvilke indberetningsløsninger kan I bruge?
- Indtast oplysninger i digital indtastningsløsning (eventuel upload af bilag for virksomheder med under 50 medarbejdere/årsværk).
- Upload af XBRL-fil i DST's taksonomi.
Se alle spørgsmål: Regnskabsstatistik 2023 - (PDF - kladde).
Indberetning via digital indtastningsløsning
Nogle poster i indtastningsløsningen kan være forudfyldt med relevante oplysninger fra jeres indsendte årsrapport til Erhvervsstyrelsen: Orientering om forudfyldning (PDF).
Virksomheder med under ti årsværk kan undtagelsesvist indberette via upload af den interne årsrapport med specifikationer eller den skattemæssige årsopgørelse. Se vejledning til upload af fil.
OBS: Virksomheder med over 50 årsværk kan IKKE foretage gyldig indberetning via upload, men skal anvende den digitale indtastningsløsning.
Indberetning via upload af XBRL-fil i DST's taksonomi
Alle virksomheder kan indberette til Regnskabsstatistikken i XBRL-format. Det er vigtigt at anvende DST's taksonomi, der indeholder andre oplysninger end årsrapporten til Erhvervsstyrelsen. Kontakt jeres revisor eller softwareudbyder for at høre mere.
XBRL-skabelon - dansk/engelsk (Excel).
Fuldmagtsaftale
Hvis jeres revisor skal indberette på jeres vegne, skal der oprettes en fuldmagtsaftale. Læs om aftalen her:
Opret fuldmagtsaftale, hvis jeres indberetning foretages af revisor .
Datafortrolighed og informationssikkerhed
Indberetningen er lovpligtig
EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.
Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.
Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik
Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 9.000 virksomheder om en lovpligtig indberetning til denne statistik.
Hvordan udvælges virksomheder?
Statistikken omfatter virksomheder i private byerhverv. Statistikken omfatter ikke landbrug, fiskeri, pengeinstitutter, forsikring, almene boligselskaber, offentlig administration mv.
Større virksomheder: Hvert år anmodes ca. 5.000 virksomheder med 50 eller flere ansatte (fuldtidsårsværk) – samt virksomheder med en årlig momsomsætning på 200 mio. kr. eller mere – om en lovpligtig indberetning. Disse virksomheder indgår altid i stikprøven.
Mindre virksomheder: Hvert år anmodes ca. 4.000 virksomheder med 0-49 ansatte om en lovpligtig indberetning. Disse virksomheder udtages i en repræsentativ stikprøve og indberetter normalt i minimum to år, hvorefter der kan følge en pause. Mulighed for pause afhænger af virksomhedens branche og størrelse.
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 1 time
Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 1 time på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 8.325 timer pr. år.
Seneste "Nyt fra Regnskabsstatistik for private byerhverv"
Markant stigning i erhvervslivets overskud i 2022
14. juni 2024
Erhvervslivets resultat før selskabsskat steg med 103 mia. kr. i 2022 i forhold til året før, hvilket svarer til en stigning på 14 pct.
Tabeller i Statistikbanken om 'Virksomheders økonomi og regnskaber'
Emneside: Regnskabsstatistik for private byerhverv.
Statistikdokumentation: Regnskabsstatistik for private byerhverv.
Statistikdokumentation: Regnskabsstatistik for primære erhverv.
Statistikdokumentation: Små og mellemstore virksomheders adgang til finansiering.