Gå til sidens indhold

Regnskabsstatistik

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

 (English)

Vælg indberetningsmåde nedenfor:

  • Blå knap: Digital indtastningsløsning (eventuel upload af bilag for virksomheder med under 50 årsværk).
  • Grøn knap: Upload af XBRL-fil i DST's taksonomi.

Virksomheder med forskudt regnskabsår udfylder for det regnskab, hvor regnskabsafslutningen ligger imellem 1. maj 2024 og 30. april 2025. Læs mere under: Hvornår er der frist for indberetning?


Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 1 time på denne indberetning.

Upload XBRL-fil i DST's taksonomi

Upload XBRL-fil

Læs mere under:
Hvordan kan I indberette?

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder i private byerhverv detaljerede regnskabsoplysninger om resultat, balance, investeringer m.m. De detaljerede oplysninger kan ikke hentes fra Skattestyrelsen eller Erhvervsstyrelsen. Jeres oplysninger er nødvendige for at kunne udarbejde årlig regnskabsstatistik, der belyser den økonomiske situation og udvikling i erhvervslivet.

Statistikken bruges som grundlag for økonomiske analyser i Danmark og EU, og den bidrager til, at erhvervspolitiske initiativer, reguleringer, støtteordninger m.m. kan besluttes og evalueres på et faktuelt grundlag. Oplysningerne anvendes også i Nationalregnskabet. Se "Nyt fra Regnskabsstatistik for private byerhverv" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Hvornår er der frist for indberetning?
Gruppe 0 Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3 Gruppe 5
Regnskabsafslutning: 1. maj til
30. sep. 2024
1. okt. til
31. dec. 2023
31. dec. 2023 1. jan. til
30. april 2024
31. dec. 2023
Indberetningsfrist: 1. apr. 2025 1. juli 2024 1. juli 2024 11. okt. 2024 1. juli 2024

Anmod om længere frist for: Gruppe 0, Gruppe 1, Gruppe 2, Gruppe 3, Gruppe 5.

Hvilke oplysninger skal I indberette? (oversigt over spørgsmål/kladde)

Indberetningen skal altid indeholde:

  • Resultatopgørelsens punkt 1 til 19 såsom nettoomsætning, vareforbrug, husleje, underentrepriser, leje/leasing. Disse oplysninger findes enten i den interne årsrapport med specifikationer eller i den skattemæssige årsopgørelse.
  • Balanceposterne som kan hentes fra årsrapporten.
  • Investeringer, der kan findes i årsrapporten eller den interne årsrapport med specifikationer eller den skattemæssige årsopgørelse. Vedrørende investeringsafgangen og hvordan den beregnes, se vejledning i den digitale indtastningsløsning.

Hvis jeres firma er et moderselskab, skal I kun sende oplysninger om moderselskabet, ikke hele koncernen.

Virksomheder med forskudt regnskabsår udfylder for det regnskab, hvor regnskabsafslutningen ligger imellem 1. maj 2022 og 30. april 2023. Læs mere under: Hvornår er der frist for indberetning?.

Oversigt over undersøgelsens spørgsmål

Nedenfor kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen – som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.

Bemærk: I den digitale indtastningsløsning kan udvalgte poster være forudfyldt med oplysninger fra virksomhedens årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Fra 2025 vil poster, der kan være forudfyldt, være markeret i kladden.

Se alle spørgsmål: Regnskabsstatistik 2023 (PDF - kladde).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 1 time

Læs mere om tidsforbrug.

Hvordan kan I indberette? (vejledning m.m.)

Hvilke indberetningsløsninger kan I bruge?

  • Indtast oplysninger i digital indtastningsløsning (eventuel upload af bilag for virksomheder med under 50 medarbejdere/årsværk).
  • Upload af XBRL-fil i DST's taksonomi.

Se alle spørgsmål: Regnskabsstatistik 2023 - (PDF - kladde).

Indberetning via digital indtastningsløsning

Nogle poster i indtastningsløsningen kan være forudfyldt med relevante oplysninger fra jeres indsendte årsrapport til Erhvervsstyrelsen: Orientering om forudfyldning (PDF).

Start indberetning

Virksomheder med under ti årsværk kan undtagelsesvist indberette via upload af den interne årsrapport med specifikationer eller den skattemæssige årsopgørelse. Se vejledning til upload af fil.

OBS: Virksomheder med over 50 årsværk kan IKKE foretage gyldig indberetning via upload, men skal anvende den digitale indtastningsløsning.

Indberetning via upload af XBRL-fil i DST's taksonomi

Alle virksomheder kan indberette til Regnskabsstatistikken i XBRL-format. Det er vigtigt at anvende DST's taksonomi, der indeholder andre oplysninger end årsrapporten til Erhvervsstyrelsen. Kontakt jeres revisor eller softwareudbyder for at høre mere.

Upload XBRL-fil

XBRL-skabelon - dansk/engelsk (Excel).

Fuldmagtsaftale

Hvis jeres revisor skal indberette på jeres vegne, skal der oprettes en fuldmagtsaftale. Læs om aftalen her:

Opret fuldmagtsaftale, hvis jeres indberetning foretages af revisor .

Datafortrolighed og informationssikkerhed

Læs om datafortrolighed og informationssikkerhed.

Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 9.000 virksomheder om en lovpligtig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges virksomheder?

Statistikken omfatter virksomheder i private byerhverv. Statistikken omfatter ikke landbrug, fiskeri, pengeinstitutter, forsikring, almene boligselskaber, offentlig administration mv.

Større virksomheder: Hvert år anmodes ca. 5.000 virksomheder med 50 eller flere ansatte (fuldtidsårsværk) – samt virksomheder med en årlig momsomsætning på 200 mio. kr. eller mere – om en lovpligtig indberetning. Disse virksomheder indgår altid i stikprøven.

Mindre virksomheder: Hvert år anmodes ca. 4.000 virksomheder med 0-49 ansatte om en lovpligtig indberetning. Disse virksomheder udtages i en repræsentativ stikprøve og indberetter normalt i minimum to år, hvorefter der kan følge en pause. Mulighed for pause afhænger af virksomhedens branche og størrelse.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 1 time

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 1 time på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 8.325 timer pr. år.

Regnskabsstatistik-2024-02-21

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist for:

Gruppe 0, Gruppe 1, Gruppe 2, Gruppe 3, Gruppe 5.

Seneste "Nyt fra Regnskabsstatistik for private byerhverv"

Markant stigning i erhvervslivets overskud i 2022

14. juni 2024

Markant stigning i erhvervslivets overskud i 2022

Erhvervslivets resultat før selskabsskat steg med 103 mia. kr. i 2022 i forhold til året før, hvilket svarer til en stigning på 14 pct.

Tabeller i Statistikbanken om 'Virksomheders økonomi og regnskaber'


Emneside: Regnskabsstatistik for private byerhverv.

Statistikdokumentation: Regnskabsstatistik for private byerhverv.
Statistikdokumentation: Regnskabsstatistik for primære erhverv.
Statistikdokumentation: Små og mellemstore virksomheders adgang til finansiering.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist