Grundskole
Hvor mange elever er der i en gennemsnitlig grundskoleklasse? Hvor mange går i 10. klasse? Statistikken om grundskolen omfatter eleverne i børnehaveklasse til og med 10. klasse og kan fordeles på fx institutionstype og klassetrin.
Udvalgt statistik om Grundskole
Udvikling i elevantallet
Kilderne til Grundskolestatistikken er oplysninger fra skolernes administrative systemer og fra skolerne selv. Alle institutioner, som er registeret som en aktiv grundskole i Undervisningsministeriets institutionsregister, indgår i statistikken.
Gennemsnitligt elevantal på hvert klassetrin
Kilderne til Grundskolestatistikken er oplysninger fra skolernes administrative systemer og fra skolerne selv. Alle institutioner, som er registeret som en aktiv grundskole i Undervisningsministeriets institutionsregister, indgår i statistikken.
Elever fordelt efter skoletyper
Kilderne til Grundskolestatistikken er oplysninger fra skolernes administrative systemer og fra skolerne selv. Alle institutioner, som er registeret som en aktiv grundskole i Undervisningsministeriets institutionsregister, indgår i statistikken.
Om statistikken - dokumentation, kilder og metode
Læs mere i statistikdokumentationerne:
Elevregistret (ELEV3) blev etableret i starten af 1970'erne og er et forløbsregister, hvor man kan følge de enkelte studerende gennem deres uddannelseskarriere. Formålet med Elevregistret er at kunne belyse tilgangen til og afgangen fra det ordinære uddannelsessystem samt elevstrømmene i dette.
Formålet med denne statistik er at belyse elevtal og klassekvotienter i den danske grundskole. Statistikken anvendes bl.a. til at beskrive tilgang til og gennemførelse af grundskolen. Danmarks Statistik har opgjort elevtal i grundskoler helt tilbage til 1800-tallet, men statistikken er i sin nuværende form sammenlignelig siden 2007, samt siden 2009 for klassekvotienter og siden 2012 for specialundervisning i grundskolen.
Formålet med statistikken over højest fuldførte uddannelse er at samle oplysninger vedrørende den højest fuldførte uddannelser for hver enkelt person. Oplysningerne der ligger til grund for registret stammer primært fra Danmarks Statistiks elevregister, med uddannelsesoplysninger tilbage fra starten af 1970'erne. Derudover anvendes oplysninger fra Danmarks Statistiks kvalifikationsregister. Idet elevregistret er den primære kilde til oplysninger om den højest fuldførte uddannelse, dækker registret fyldestgørende fra begyndelsen af 1970 og frem. Der findes dog mange oplysninger fra før, som stammer fra kvalifikationsregistret.
Lærer/elev-registret for grundskoleområdet (LER-Grundskole) har til formål at berige grundskolestatistikken med oplysninger på lektionsniveau. Registret er udviklet til forskningsformål og giver mulighed for at studere, hvad der undervises i, hvem der modtager undervisning sammen, og hvem der varetager undervisningen. Registret er indtil videre udarbejdet for skoleårene 2020/2021, 2021/2022 og 2022/2023.