Kun dieselbiler kører længere på literen
Energieffektiviteten for nyregistrerede biler 2017
Fra 2013 til første halvår 2017 er energieffektiviteten for nyregistrerede dieselbiler øget fra 23,6 km/l til 26,1 km/l. Derimod er der stort set ingen ændring for benzinbiler, som kun udviklede sig fra 21,3 til 21,6 km/l i samme periode. En væsentlig årsag til dette er, at nye benzinbiler er blevet tungere. Gennemsnittet for benzinbiler har i hele perioden ligget over 20 km/l, som er grænsen for den laveste grønne ejerafgift. For dieselbilerne er grænsen for den laveste afgift 32,1 km/l, dvs. noget højere end gennemsnittet for nye dieselbiler.
Emissioner og sikkerhed mulige elementer i nyt afgiftssystem
Køretøjernes emissioner indgår sammen med energieffektivitet og vægt i diskussioner om et nyt afgiftsberegningssystem. Motorregistret (DMR) har data for emissioner af bl.a. CO (kulilte), CO2 (kuldioxid) og NOx (kvælstof-ilter). Et tredje element er bilernes sikkerhedsstandard, hvor DMR bl.a. har data fra NCAP-test (kollisionstest) og sikkerhedsudstyr som ABS, ESP (system mod udskridning), afstandsradar og vognbaneskiftalarm.
Ikke alle emissioner er faldet
CO2-udslippet er stort set ens og uændret for de nye benzin- og dieselbiler siden 2014 med et niveau på 108 gram/km. Derimod har CO-udslippet været faldende i perioden. Benzinbilernes niveau omkring 390 mg/km er dobbelt så stort som for dieselbilerne. NOx-niveauet er uændret i perioden for benzinbilerne med 20 mg/km, mens det for dieselbilerne er reduceret til en tredjedel, men dog stadig mere end det dobbelte af benzinbilerne.
Er tallene for energieffektivitet og emissioner troværdige?
Siden de laboratorietestede mål for energieffektivitet blev taget i brug i 1997, har det været voldsomt diskuteret, om de målte resultater er retvisende. Skandalen med VW's diesel-emissioner har ligeledes sat spørgsmålstegn ved pålideligheden af de oplyste emissionstal. En videnskabelig rapport udgivet af EU-Kommissionen i 2011 undersøgte energiforbruget ved "virkelig" brug. Konklusionen var, at energiforbruget i praksis for benzindrevne biler generelt er 10-15 pct. større end de testede mål, mens energiforbruget for dieseldrevne biler er 12-20 pct. større.
Energieffektivitet og egenvægt for nye benzin- og dieseldrevne personbiler til privatkørsel
|
2007 |
2013 |
2015 |
2016 |
|
1. halvår |
|||||
|
|
|
|
|
|
2007 |
2013 |
2017 |
|
2007 |
2013 |
|
km/l |
|
pct. |
||||||||
Benzindrevne i alt |
15,0 |
21,3 |
21,9 |
21,8 |
|
14,9 |
21,3 |
21,6 |
|
45,1 |
1,6 |
I husholdningerne, køb |
15,6 |
21,6 |
22,2 |
22,1 |
|
15,3 |
21,6 |
22,0 |
|
43,9 |
2,1 |
Leasing |
14,2 |
20,4 |
22,6 |
22,5 |
|
13,6 |
20,2 |
22,1 |
|
61,8 |
9,1 |
I erhvervene i alt |
14,0 |
20,3 |
21,3 |
21,4 |
|
14,1 |
20,2 |
21,2 |
|
49,9 |
4,7 |
Leasing |
13,8 |
20,1 |
20,8 |
20,7 |
|
14,1 |
20,0 |
20,6 |
|
46,0 |
2,7 |
Dieseldrevne i alt |
19,0 |
23,7 |
25,5 |
26,1 |
|
18,5 |
23,6 |
26,1 |
|
41,3 |
10,4 |
I husholdningerne, køb |
19,5 |
24,6 |
27,1 |
28,0 |
|
18,8 |
24,5 |
28,7 |
|
52,4 |
17,3 |
Leasing |
18,1 |
24,3 |
28,1 |
29,5 |
|
17,1 |
24,0 |
28,4 |
|
66,0 |
18,1 |
I erhvervene i alt |
18,2 |
23,2 |
25,0 |
25,5 |
|
17,9 |
23,2 |
24,9 |
|
39,4 |
7,4 |
Leasing |
18,1 |
23,0 |
24,3 |
24,2 |
|
17,7 |
22,8 |
23,8 |
|
34,3 |
4,4 |
|
egenvægt i kg |
|
|
|
|||||||
Benzindrevne i alt |
1155 |
975 |
1030 |
1069 |
|
1157 |
975 |
1089 |
|
-5,9 |
11,7 |
I husholdningerne, køb |
1102 |
949 |
995 |
1024 |
|
1116 |
949 |
1032 |
|
-7,5 |
8,8 |
Leasing |
1288 |
1026 |
1038 |
1094 |
|
1279 |
1037 |
1130 |
|
-11,6 |
9,0 |
I erhvervene i alt |
1256 |
1061 |
1088 |
1132 |
|
1233 |
1064 |
1152 |
|
-6,6 |
8,3 |
Leasing |
1267 |
1089 |
1126 |
1173 |
|
1235 |
1090 |
1193 |
|
-3,4 |
9,4 |
Dieseldrevne i alt |
1330 |
1354 |
1360 |
1370 |
|
1368 |
1349 |
1373 |
|
0,3 |
1,8 |
I husholdningerne, køb |
1286 |
1284 |
1267 |
1263 |
|
1338 |
1288 |
1246 |
|
-6,9 |
-3,2 |
Leasing |
1413 |
1300 |
1303 |
1288 |
|
1452 |
1320 |
1302 |
|
-10,4 |
-1,4 |
I erhvervene i alt |
1389 |
1386 |
1390 |
1405 |
|
1414 |
1381 |
1429 |
|
1,0 |
3,5 |
Leasing |
1398 |
1404 |
1413 |
1450 |
|
1422 |
1403 |
1476 |
|
3,8 |
5,2 |
|
km/l ved 1.000 kg |
|
|
|
|||||||
Benzin og diesel i alt |
20,1 |
24,1 |
26,1 |
27,5 |
|
19,4 |
23,9 |
27,6 |
|
42,3 |
15,3 |
Benzindrevne |
17,3 |
20,8 |
22,5 |
23,3 |
|
17,2 |
20,7 |
23,5 |
|
36,6 |
13,5 |
Dieseldrevne |
25,2 |
32,0 |
34,7 |
35,8 |
|
25,3 |
31,9 |
35,8 |
|
41,8 |
12,3 |
Anm.: Tallene omfatter personbiler til privat personbefordring, dvs. eksklusive taxakørsel og andre anvendelser. Tallene er helårstal, hvis ikke andet er angivet. |
Nyt fra Danmarks Statistik
22. september 2017 - Nr. 376
Hent som PDF
Næste udgivelse: 21. september 2018
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
Kilder og metode
Målet for energieffektiviteten km/l er fastlagt i et EU-regelsæt, som også fastsætter standardiserede målinger, som alle nye personbiler skal gennemgå. Målet er et sammenvejet udtryk for brændstoffor-bruget for en fast kombination af kørselstyper og -længder (by- og landevejskørsel mv.) med bestemte hastigheder. Emissionsmålingerne er ligeledes EU-fastlagte..