Laveste bilsalg i januar-marts siden 2014
Nyregistrerede motorkøretøjer marts 2021
Genåbningen af bilforhandlernes udstillingslokaler efter nedlukningen i januar-februar har i stort omfang lokket bilkøberne tilbage. Det sæsonkorrigerede salg på 19.400 nye personbiler i marts 2021 er næsten lige så stort som det samlede beskedne salg i januar-februar. Tilgangen til husholdningerne lå 141,1 pct. højere i marts end i februar, mens tilgangen til erhvervene lå 36,0 pct. højere. Efter et stort salg i december og lave salg i januar og februar lå det samlede salg i første kvartal 2021 32,8 pct. lavere end i fjerde kvartal 2020. Vurderingen af de aktuelle udviklingsforløb i de sæsonkorrigerede tal skal foretages med megen forsigtighed, fordi COVID-19 restriktioner og afgiftsændringer i det seneste år har medført store ekstraordinære udsving i bilsalget. Dette er uddybet senere i artiklen.
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil55Stigende andel af elbiler og plugin hybrider i marts
Med 2.100 stk. udgjorde elbilerne i marts 8,6 pct. af de nye biler opgjort i faktiske tal mod 3,4 pct. i februar. Husholdningerne stod for 1.300 elbiler i marts, og det svarer til 9,5 pct. af deres tilgang af nye biler mod 4,3 pct. i februar. De tilsvarende andele i erhvervene er 7,4 pct. og 2,3 pct.
Plugin hybriderne udgjorde med 4.700 biler i marts 19,7 pct. af den samlede tilgang mod 13,7 pct. i februar. 3.400 heraf gik til husholdningerne, hvilket svarer til 24,2 pct. af deres tilgang mod 17,7 pct. i februar. De resterende 1.300 biler gik til erhvervene svarende til 13,4 pct. af deres tilgang i marts mod 8,4 pct. i februar.
Bestanden af elbiler er i dag 35.500, mens der er 37.900 plugin hybrider, og de udgør tilsammen 2,7 pct. af dagens bestand på 2,74 mio. personbiler. For et år siden var der 17.800 elbiler og 12.100 plugin hybrider.
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil51Usikkerhedsfaktorer i sæsonkorrektionen, hvad forklarer udviklingen?
Sæsonkorrektionen har til formål at gøre det muligt at sammenligne bilsalg på tværs af måneder, uanset om der normalt bliver købt mange biler i den ene måned og få i den næste. I sæsonkorrektionen deles serien for de faktiske tal op i tre uobserverede komponenter: To systematiske komponenter i form af trend og den normale sæsonvariation samt en rest, der indeholder de irregulære bevægelser.
Korrektionen for den normale sæsonvariation foregår lidt forenklet ved, at de faktiske tal forhøjes i måneder, hvor der normalt er et lavt salg (december) og omvendt i måneder, hvor der normalt er et højt salg (juni). Mønstret for normale høje og lave bilsalg er stabilt over årene jf. den blå kurve i figuren nedenfor, der angiver korrektionsfaktorerne (omvendte værdier). Trenden er en slags glidende gennemsnit, der angiver det øjeblikkelige niveau for bilsalget.
Bilsalget følger normalt en stabil trendudvikling og har også en stabil sæsonvariation, således at den irregulære komponent, 'resten', i sæsonkorrektionen er ganske lille jf. den røde kurve i figuren nedenfor. I de senere år har afgiftsændringer i efteråret 2017 og i foråret 2019 samt COVID-19 i 2020 og 2021 imidlertid udløst større ændringer i den normale købsadfærd, og de har haft ganske stor vægt i forhold til, hvad det normale sæsonmønster forklarer. Udviklingen i det sæsonkorrigerede bilsalg skal derfor altid fortolkes med øje for, om der er sket noget ekstraordinært ud over de normale sæsonvariationer, og hvis det er tilfældet, er varsomhed påkrævet. I januar-februar i år er det fx helt evident, at forhandlernes nedlukning har haft endog meget stor betydning.
Kilde: Egne beregninger på basis af tal, der ikke er i StatistikbankenTilgangen i de seneste 12 måneder er faldet 6,9 pct.
Den samlede tilgang af nye biler de seneste 12 måneder var på 194.200 eller 6,9 pct. færre end i den foregående periode. Tilgangen til husholdningerne faldt med 2.000 til 118.600 biler, mens den faldt med 12.300 i erhvervene til 75.600. De fossildrevne biler - benzin og diesel - gik 21,2 pct. tilbage i forhold til de foregående 12 måneder, mens elbilerne steg med 127 pct. og plugin hybriderne med 407 pct.
Tilgang af nye personbiler, sæsonkorrigeret
|
2020 |
2021 |
|
2021 |
|||||
|
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Mar. |
|
Jan.-mar./ |
Mar./ |
|
antal |
|
pct. |
||||||
Tilgang i alt |
16494 |
19109 |
23013 |
9411 |
10545 |
19449 |
|
-32,8 |
84,4 |
I husholdningerne |
9306 |
11215 |
14215 |
4495 |
4857 |
11711 |
|
-39,4 |
141,1 |
I erhvervene |
7188 |
7894 |
8798 |
4916 |
5688 |
7738 |
|
-23,2 |
36,0 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil5 og bil55 |
Køb, leasing og tilgang af nye køretøjer, faktiske tal
|
Marts |
Æn- |
|
Apr. 2019 |
Apr. 2020 |
Æn- |
|
|
2020 |
2021 |
|
|
|
|
|
|
antal |
pct. |
|
antal |
pct. |
||
Nye personbiler i alt |
15218 |
23879 |
56,9 |
|
208508 |
194203 |
-6,9 |
Benzin |
9616 |
13870 |
44,2 |
|
140852 |
115285 |
-18,2 |
Diesel |
3845 |
3249 |
-15,5 |
|
56318 |
40075 |
-28,8 |
El |
1110 |
2065 |
86,0 |
|
6647 |
15070 |
126,7 |
Plugin hybrid mv. |
647 |
4695 |
625,7 |
|
4691 |
23773 |
406,8 |
Husholdningerne |
|
|
|
|
|
|
|
Køb |
7820 |
11114 |
42,1 |
|
92944 |
90003 |
-3,2 |
Privatleasing |
2392 |
2756 |
15,2 |
|
27652 |
28588 |
3,4 |
Samlet tilgang |
10212 |
13870 |
35,8 |
|
120596 |
118591 |
-1,7 |
Erhvervene |
|
|
|
|
|
|
|
Køb |
7398 |
12765 |
72,5 |
|
115564 |
104200 |
-9,8 |
Ikke-leasingbiler (a) |
977 |
2351 |
140,6 |
|
18248 |
17932 |
-1,7 |
Til leasing |
6421 |
10414 |
62,2 |
|
97316 |
86268 |
-11,4 |
Erhvervsleasing (b) |
4029 |
7658 |
90,1 |
|
69664 |
57680 |
-17,2 |
Samlet tilgang (a+b) |
5006 |
10009 |
99,9 |
|
87912 |
75612 |
-14,0 |
Erhvervskøretøjer i alt |
3118 |
4249 |
36,3 |
|
37581 |
35526 |
-5,5 |
Varebiler |
2737 |
3771 |
37,8 |
|
32462 |
31532 |
-2,9 |
Lastbiler |
179 |
249 |
39,1 |
|
2159 |
2011 |
-6,9 |
Sættevognstrækkere |
159 |
197 |
23,9 |
|
2214 |
1553 |
-29,9 |
Busser |
43 |
32 |
-25,6 |
|
746 |
430 |
-42,4 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil55 |
Nyt fra Danmarks Statistik
12. april 2021 - Nr. 132
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. maj 2021
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75