Gå til sidens indhold

Digital adfærd og kulturvaner

Læs om danskernes brug af it og internet under emnet ’Digital adfærd’ og brug af forenings- og kulturlivet under emnet ’Kultur- og fritidsvaner’.

Nyt

Seneste nyt om Digital adfærd og kulturvaner

Vi ser serier som aldrig før

5. oktober 2021

Vi ser serier som aldrig før

Før COVID-19 så 68 pct. af befolkningen på 16 år og opefter serier i løbet af en gennemsnitlig uge. En andel der på to år er vokset til 78 pct. Vores forbrug af film var også vokset, dog i mindre omfang end serieforbruget.

Tabeller i Statistikbanken om 'Kultur- og fritidsvaner'


Hver fjerde tjekker troværdighed af online indhold

20. september 2021

Hver fjerde tjekker troværdighed af online indhold

Hver fjerde i befolkningen har tjekket troværdigheden af opslag eller vildledende indhold på sociale medier eller nyhedshjemmesider inden for de seneste tre måneder.

Tabeller i Statistikbanken om 'Digital adfærd'


Højtlæsning prioriteres uanset egne læsevaner

1. september 2021

Højtlæsning prioriteres uanset egne læsevaner

I Kulturvaneundersøgelsen blev der spurgt til højtlæsning for de 0-15-årige, fx lektielæsning, fritidslæsning såsom billedbøger og godnathistorier o.l.

Tabeller i Statistikbanken om 'Kultur- og fritidsvaner'


75.000 nye e-handlende ældre på to år

28. juli 2021

75.000 nye e-handlende ældre på to år

Hovedparten i befolkningen i alderen 16-74 år handler online inden for en tremånedersperiode. I 2019 var andelen 74 pct., hvilket i 2021 var steget til 82 pct., en stigning på 8 procentpoint på to år.

Tabeller i Statistikbanken om 'Digital adfærd'


Flere kvinder end mænd synger

14. juni 2021

Flere kvinder end mænd synger

Flere kvinder end mænd sang dagligt med 51 pct. af kvinderne mod 40 pct. af mændene. Unge kvinder var den befolkningsgruppe, som sang oftest. Tre ud af fire kvinder fra 16-24 år sang dagligt.

Tabeller i Statistikbanken om 'Kultur- og fritidsvaner'


Halvdelen har oplevet it-sikkerhedsproblemer

22. oktober 2020

Halvdelen har oplevet it-sikkerhedsproblemer

Halvdelen (47 pct.) af befolkningen mellem 16 og 89 år har oplevet sikkerhedsproblemer ved aktiviteter online i form af falske e-mails, bedrageri, hacking eller identitetstyveri.

Tabeller i Statistikbanken om 'Digital adfærd'


Store koncerter trækker halvdelen af publikum

3. juli 2020

Store koncerter trækker halvdelen af publikum

Det samlede antal koncertgæster i Danmark udgjorde 7,6 mio. i 2018. Næsten halvdelen af koncertgæsterne deltog i live-arrangementer med over 500 tilskuere pr. koncert.

Tabeller i Statistikbanken om 'Kultur- og fritidsvaner'



Tidligere Nyt
Kommende Nyt
Analyser

Tre ud af ti har lavt kulturforbrug

13. oktober 2021

Tre ud af ti har lavt kulturforbrug

Alle bruger kultur, men der er stor forskel på hvilken og hvor meget: Nogle går på museer og i teater, mens andre ser sport på tv, spiller computerspil eller læser en bog. I denne analyse opdeles Danmarks befolkning fra 16 år og op i fem grupper med forskellige kulturvaner på basis af data fra Kulturvaneundersøgelsen, og det undersøges hvem, der indgår i grupperne: Bredt kulturforbrug, Lavt kulturforbrug, Scenekunst og livesport, Museer og billedkunst samt Bibliotek.

Kontakt

Agnes Tassy