Digital adfærd
Her kan du finde statistik om brug af sociale medier, hvad vi køber på nettet, onlinespil, det digitale demokrati, it-sikkerhed, og hvad vi i det hele taget bruger internettet til.
Seneste nyhed om Digital adfærd
Udvalgt statistik om Digital adfærd
Hvor mange anvender sociale medier i Danmark?
Undersøgelsen er spørgeskemabaseret. EU-delen af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 3.400 gennemførte interviews - indsamlet i maj-august 2025, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år.
Den nationale del af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.000 gennemførte interviews indsamlet i maj-august 2025, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen alderen 15-89 år.
Data til statistikbanktabellen LABY51 hentes fra Klimastyrelsen.
Hvor mange handler på nettet?
Undersøgelsen er spørgeskemabaseret. EU-delen af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 3.400 gennemførte interviews - indsamlet i maj-august 2025, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år.
Den nationale del af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.000 gennemførte interviews indsamlet i maj-august 2025, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen alderen 15-89 år.
Data til statistikbanktabellen LABY51 hentes fra Klimastyrelsen.
Hvad bruger vi internettet til?
Undersøgelsen er spørgeskemabaseret. EU-delen af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 3.400 gennemførte interviews - indsamlet i maj-august 2025, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år.
Den nationale del af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.000 gennemførte interviews indsamlet i maj-august 2025, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen alderen 15-89 år.
Data til statistikbanktabellen LABY51 hentes fra Klimastyrelsen.
Udvikling i internetkøb på udvalgte områder
Undersøgelsen er spørgeskemabaseret. EU-delen af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 3.400 gennemførte interviews - indsamlet i maj-august 2025, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-74 år.
Den nationale del af undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 4.000 gennemførte interviews indsamlet i maj-august 2025, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkningen alderen 15-89 år.
Data til statistikbanktabellen LABY51 hentes fra Klimastyrelsen.
Om statistikken - dokumentation, kilder og metode
Læs mere i statistikdokumentationerne:
Statistikkens formål er at belyse befolkningens tilslutning til og annonceomsætningen på internettet. Man kan fx se, hvor mange aktive internetabonnementer der er i Danmark eller følge omsætningen på internettet efter annonceringstype. Statistikken er baseret på oplysninger fra Energistyrelsen og Danske Medier og kan anvendes til at få et overordnet indblik i udbredelsen af og omsætningen på internettet.
Formålet med statistikken IT-anvendelse i befolkningen er at belyse befolkningens digitale adfærd. Statistikken er udarbejdet siden 2001, og hed 'Befolkningens brug af internet' frem til 2011. I sin nuværende form er statistikken sammenlignelig fra 2008 og frem.
Formålet med Kulturvaneundersøgelsen er at belyse befolkningens kulturvaner. Kultur defineres bredt, idet undersøgelsen dækker kultur-, medie- og fritidsvaner herunder fx koncerter, scenekunst, biograf, litteratur, motion, digitale spil og fritidsaktiviteter. Undersøgelsen er gennemført med jævne mellemrum siden 1964. Danmarks Statistik har stået for gennemførelsen af undersøgelsen for 2018-2023 og for 2024-, mens tidligere undersøgelser blev gennemført af Kulturministeriet. Undersøgelsen er fra første kvartal 2024 udført med et nyt spørgeskema og er derfor ikke direkte sammenlignelig tilbage i tid.