Fravær
På siden kan du læse om indberetning af fravær for:
Den private sektor
Den statslige sektor
Den kommunale og regionale sektor
Indberet via IDEP.web:
Bemærk: Indberetning til Fravær via IDEP.web kræver en særlig rettighed. Læs mere om at tildele/få rettigheden:
Læs om indberetning via IDEP.web:
Indberetningsfrister
Frist for året 2021 er 28. februar 2022
Frist for året 2022 er 27. februar 2023
Den private sektor
Indkøbt system
Indkøbte systemer kendetegnes typisk ved, at den pågældende virksomhed selv forestår lønudbetalinger og indberetninger til bl.a. Danmarks Statistik. Systemet er placeret i den enkelte virksomhed og opdateres derfra. Disse filer skal indberettes i ESI format.
Service bureau
Service bureauer kendetegnes typisk ved, at den enkelte virksomhed skal 'logge' på eller overføre data til et eksternt system som forestår lønudbetalinger og diverse indberetninger mm..
Regnearksløsning - Skema til Fravær
Såfremt jeres virksomhed ikke benytter et system eller bureau, der kan håndtere fraværsstatistikken, kan man med fordel benytte Danmarks Statistiks regnearksskabelon "Skema til Fravær":
- Vejledning Fravaersstatistik 2025
- Vejledning-Fravaersstatistik-2024
- Fraværsregistrering af COVID-19
- Forklaring til indberetningsløsninger til Fravær
- SOS_spørgsmål og svar
- Filformat ESI
- Skema-til-Fravaer-2025
- Skema-til-Fravaer-2024
- Brugervejledning til Skema til Fravær - (PDF)
- Filformat til regneark og lignende løsninger - (PDF)
Indberet medievalg
Hvilke af ovenstående systemer ønsker I at benytte?
Kontakt
Kontakt statistikkontoret på loen@dst.dk eller tlf. 39 17 33 40 (kl.10 - 15).
Den statslige sektor
Statslige institutioner har pligt til at indberette fravær. Fraværsoplysningerne skal indberettes i henhold til ’Cirkulære om indberetning af fraværsoplysninger 2018’ og ’Vejledning til indberetning af fraværsoplysninger’. Hvert kvartal videreformidles fraværsdata til Danmarks Statistik.
- Vejledning om indberetning af fraværsoplysninger (2014)
- Cirkulære om Indberetning af oplysninger om fravær samt afholdelse af særlige feriedage (2018)
Den kommunale og regionale sektor
Danmarks Statistik har i samarbejde med KRL Kommunernes og Regionernes Løndatakontor udarbejdet fil-formater til brug for indberetning af fraværs- oplysninger for den kommunale og regionale sektor. Der er pt. ét fil-format til Kommunedata brugere og ét til Silkeborg Data brugere.
Formål og anvendelse
Statistikken belyser udvikling i den arbejdsindsats, der bortfalder på grund af fravær. Her indberettes antal fraværsepisoder pr. medarbejder inkl. fraværets årsag og længde.
Statistikken anvendes af ministerier, kommuner og regioner, private virksomheder og interesseorganisationer.
Læs mere om rammer for indberetning til Danmarks Statistik
Hvorfor indberette fravær?
Den politiske og økonomiske bevågenhed omkring fraværsstatistikken er på både samfunds- og virksomhedsniveau meget stor. Statistikken er således vigtig for at få viden om fraværets omfang.
Da kvaliteten af statistikkerne ikke er bedre end de indberetninger, som Danmarks Statistik modtager fra virksomhederne, er det væsentligt at de data, som sendes til Danmarks Statistik, er korrekte.